Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Katastrofizm okaleczający, katastrofizm inspirujący? Awangarda a zagłada świata w „Nogach Izoldy Morgan” Brunona Jasieńskiego

Twórca:

Boruszkowska, Iwona ORCID

Data wydania/powstania:

2018

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Pamiętnik Literacki, Z. 3 (2018)

Wydawca:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

Streszcz. ang. ; Zadanie finansowane przez Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza.

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Bibliografia:

1. A. Alksnin, „Nogi Izoldy Morgan”, czyli kobiety i tramwaje. „Ruch Literacki” 2013, z. 3, s. 323-330.
2. Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki. Wstęp, koment. oprac. Z. Jarosiński. Wybór, przygot. tekstów H. Zaworska. Wrocław 1978. BN I 230.
3. E. Balcerzan, „Nogi Izoldy Morgan” Brunona Jasieńskiego. W zb.: Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych. Red. K. Bartoszyński, M. Jasińska-Wojtkowska, S. Sawicki. Warszawa 1974, s. 220-239.
4. Ch. Baumgarth, Futuryzm. Przeł. J. Tasarski. Warszawa 1978.
5. J. Beczek, Osoby i rzeczy. O metamorficznym statusie podmiotu w wybranych utworach Brunona Jasieńskiego i Andrzeja Trzebińskiego. W zb.: Podmiot i tekst w literaturze XX wieku. Warsztaty interpretacyjne. Red. H. Gosk, A. Zieniewicz. Przy współpr. K. Krowirandy, Ż. Nalewajk. Warszawa 2006, s. 20-30.
6. A. Bielik-Robson, Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości. Kraków 2000.
7. B. Carpenter, The Poetic Avant-Garde in Poland: 1918–1939. Seattle 1983.
8. Th. S. Eliot, East Coker. W: W moim początku jest mój kres. Przekł., koment., przypisy A. Pomorski. Warszawa 2007, s. 284–291.
9. B. Jasieński, Futuryzm polski (bilans). W: Utwory poetyckie, manifesty, szkice. Oprac. E. Balcerzan. Wrocław 1972, s. 237. BN I 211.
10. B. Jasieński, Nogi Izoldy Morgan i inne utwory. Wybór, wstęp G. Lasota. Warszawa 1966.
11. K. Jaworski, Dandys. Słowo o Brunonie Jasieńskim. Warszawa 2009.
12. M. Kareński-Tschurl, Czy dlatego, że my się par example nie kochamy? O erotyce futurystycznej na przykładzie poezji Brunona Jasieńskiego i Anatola Sterna. „Teksty Drugie” 2000, nr 6, s. 45-62.
13. Katastrofizm i awangarda. Red. T. Bujnicki, T. Kłak. Katowice 1979.
14. N. Kolesnikoff, Bruno Jasieński. His Evolution from Futurism to Socialist Realism. Waterloo, Ont., 1982.
15. G. S. Lee, Głos maszyny. Wprowadzenie do XX wieku. Przeł. J. Liszkowska. W zb.: Umaszynowienie. Red. K. Hoffmann, J. Koszarska, P. Bogalecki. Szczecin 2009.
16. F. T. Marinetti, Les Mots en liberté futuristes. Milano 1919.
17. B. Olsen, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów. Przeł. B. Shallcross. Warszawa 2013.
18. K. Pawlikowska, J. Stępień, European Influences on the Polish Poetic and Visual Avant-Garde. W zb.: The European Avant-Garde: Text and Image. Ed. S. Daly, M. Insinga. Newcastle upon Tyne 2012.
19. T. Peiper, Pisma wybrane. Oprac. S. Jaworski. Wrocław 1979. BN I 235.
20. P. Ricoeur, Kryzys – zjawisko swoiście nowoczesne. Przeł. J. Margański. W zb.: O kryzysie. Rozmowy w Castel Gandolfo. T. 2. Przygot., przedm. K. Michalski. Warszawa 1990, s. 36-58.
21. B. Sienkiewicz, Poznawanie i nazywanie. Refleksja cywilizacyjna i epistemologiczna w polskiej poezji modernistycznej. Kraków 2007.
22. O. Spengler, Zmierzch Zachodu. Zarys morfologii historii uniwersalnej. Skrót dokonany przez H. Wernera. Przeł., przedm. J. Marzęcki. Warszawa 2001. Pierwodruk oryginału: t. 1 (Wien 1918); t. 2 (München 1922).
23. A. Stern, Bruno Jasieński. Warszawa 1969.
24. M. Stępień, Bruno Jasieński. Kraków 1974.
25. M. Stępień, Od anarchizmu futurysty do rewolucji społecznej – Bruno Jasieński. W zb.: Prozaicy Dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki. Red. B. Faron. Warszawa 1974.
26. P. Strożek, Nic, to znaczy wszystko. Interpretacje niemieckiego dada. Warszawa 2016.
27. Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. M. Gruszczyński [i in.]. Oprac. nauk. T. Gadacz. Wstęp A. Bielik-Robson. Warszawa 2012.
28. A. Zeidler-Janiszewska, Prędkość – film – media – śmierć. Od futurystycznej fantazji do estetyki znikania. W zb.: Prędkość i przyjemność. Kino i telewizja w dobie symulacji elektronicznej. Red. A. Gwóźdź. Kielce 1994, s. 49-63.

Zeszyt:

3

Strona pocz.:

25

Strona końc.:

34

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:138804 ; 0031-0514 ; 10.18318/pl.2018.3.2

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol ; eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

24 wrz 2021

Data dodania obiektu:

14 wrz 2020

Liczba pobrań / odtworzeń:

677

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://www.rcin.org.pl/publication/173321

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Nazwa wydania Data
Boruszkowska I. - 24 wrz 2021
×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji