Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Nowe muzea domów mody: architektura jako narzędzie wzmacniania wizerunku i siły marki

Twórca:

Jasiński, Artur

Data wydania/powstania:

2022

Typ zasobu:

Text

Inny tytuł:

Journal of Urban Ethnology 20 (2022)

Wydawca:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Kraków

Opis:

ill. ; 24 cm

Typ obiektu:

Journal/Article

Abstrakt:

The expansion of fashion as a subject of exhibitions and academic research is currently one of the most in-teresting trends in the world of museology. Temporary exhibitions concerning popular culture, style, and fashion have become immensely popular. Their goal is not simply to increase attendance and boost muse-ums’ budgets; they also signal the growing role that fashion plays in modern culture both popular and high. Fashion brand museums and modern art museums created by high fashion houses’ foundations, often in spectacular architectonic forms, constitute a new genre of museum, one worthy of particular attention. In the book titled “Fashion and Museums”, Marie Riegels Melchior divided the relationship between museol-ogy and fashion into three periods. The author of this paper proposes that another, fourth period should be added to this division, dated to the late 20th and early 21st century, which marks the emergence of a new phenomenon: the New Museum of Fashion as a sophisticated tool making use of the synergy between museology, fashion, and architecture to strengthen the market value of a given brand. Those institutions have diversified profiles, but they share many common features, especially in marketing strategies.

Bibliografia:

Berbesz A.M. 2011. Transgresja architektury w koncepcji dematerializacji i ruchu w architekturze. Czasopismo Techniczne Architektura 4-A2, 31-35.
Betsky A. 2018. The Marvels of the Mundane. Architect, July 30, https://www.architectmagazine.com/design/the-marvels-of-the-mundane_o, 11.10.2021.
Bonenberg W. 2014. Moda, marka, architektura. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej.
Coates Charlotte. 2019. Can blockbuster exhibitions save museums from dwindling attendance figures? https://blooloop.com/features/blockbuster-exhibitions-visitor-numbers/ 11.10.2021.
Codignola F. i Rancati E. 2016. The Blending of Luxury Fasion Brands and Contemporary Art.: A Global Strategy for Value Creation. [In:] Vecchi A. and Buckley Ch. (ed.) Handbook of Research on Global Fashion Management and Merchandising. Hershey: IGI Global, 50-69.
Dal Co F. 2009. Tadao Ando for François Pinault: From Ille Seguin to Punta Della Dogana. Milano Rome: Mondadori Electa.
Dyckhoff T. 2018. Epoka spektaklu. Perypetie architektury i miasta XXI wieku. Kraków: Karakter.
Folga-Januszewska D. 2015. Muzeum: fenomeny i problemy. Kraków: Universitas.
Guernieri M., The winners of Compasso d”Oro 2018, https://www.domusweb.it/en/news/2018/06/21/the-winners-of-the-compasso-doro-2018.html, 13.04.2022.
Jasińska A. i Jasiński A. 2020. Stare kolekcje – nowa architektura. O problemach modernizacji kolekcjonerskich muzeów sztuki. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Jencks Ch. 2005. The Iconic Building. The Power of Enigma. London: The Frances Lincoln.
Message K. 2006. The New Museum. Theory, Culture and Society 23(2-3), 603-606.
Newhouse V. 2006. Towards a New Museum. New York: The Monacelli Press.
Ockman J. and Fausto S. (ed). 2005. Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich: Prestel.
Pabich M. 2007. O kształtowaniu Muzeum Sztuki. Przestrzeń piękniejsza od przedmiotu. Katowice: Muzeum Śląskie.
Riegels Melchior M., Fashion Museology: Identifying and Contesting Fashion in Museums. Mansfield College, Oxford, 22-25 September 2011, http//Museums%20and%20Fashion/Oxford_fashion_exploring_critical_issues_PAPER_MarieRiegelsMelchior.pdf. 11.10.2021.
Riegels Melchior M. 2014. Introduction: understanding fashion and dress museology. [In:] Riegels Melchior M. and Svensson B. (ed.) Fashion and Museums. Theory and Practice. London-New York: Bloomsbury Academic.
Ritzer G. 2009. Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Serota N. 1996. The Dilemma of Museums of Modern Art. London: Thames and Hudson.
Strouton J. 2007.Great Collectors of Our Time. Art Collecting since 1945. New York: Scala.
Szaradowski P. 2014. Sposoby na modę. Muzealnictwo (55), 135-139.
Szczerski A. 2005. Kontekst, edukacja, publiczność – muzeum z perspektywy „Nowej muzeologii”. [W:] M. Popczyk M., Muzeum sztuki. Kraków: Universitas, 335-344.
Vergo P. 1989. New Museology. London: Reaktion Books.
Vergo P. 2005. Milczący obiekt. [W:] M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Kraków: Universitas, 313-334.

Czasopismo/Seria/cykl:

Journal of Urban Ethnology

Tom:

20

Strona pocz.:

137

Strona końc.:

149

Szczegółowy typ zasobu:

Article

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:238497 ; 1429-0618 ; e-ISSN 2719-6526 ; doi:10.23858/JUE20.2022.008

Źródło:

IAiE PAN, call no. P 714 ; IAiE PAN, call no. P 1505 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitalizacja:

Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji