RCIN and OZwRCIN projects

Object

Title: Nowe muzea domów mody: architektura jako narzędzie wzmacniania wizerunku i siły marki

Creator:

Jasiński, Artur

Date issued/created:

2022

Resource type:

Tekst

Subtitle:

Journal of Urban Ethnology 20 (2022)

Publisher:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Place of publishing:

Kraków

Description:

il. ; 24 cm

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Abstract:

Jednym z najbardziej interesujących trendów obserwowanym obecnie w świecie muzealnictwa jest ekspansja mody, jako tematu wystaw i przedmiotu badań naukowych. Najpopularniejszymi wydarzeniami muzealnymi XXI wieku stały się czasowe ekspozycje dotyczące popkultury, stylu i mody. Służą one nie tylko ożywieniu frekwencji i wzmocnieniu muzealnych budżetów – są także sygnałem coraz silniejszej roli, jaką moda odgrywa we współczesnej kulturze, zarówno masowej, jak i wysokiej. Szczególną uwagę zwraca wykształcenie się nowego, odrębnego typu muzeów, do których należą firmowe muzea mody i muzea sztuki współczesnej, stworzone przez fundacje wielkich domów mody. Marie Riegels Melchior w książce „Fashion and Museums” podzieliła związki muzealnictwa i mody na trzy okresy. Autor niniejszego artykułu postuluje dodanie do nich kolejnego, czwartego okresu, datowanego na przełom XX i XXI wieku, kiedy to wykształciło się zjawisko nowego muzeum domów mody: wyrafinowanego narzędzia wykorzystującego synergię muzealnictwa, mody i architektury dla wzmacniana wizerunku i pozycji rynkowej danej marki. Są to instytucje o zdywersyfikowanych profilach wystawienniczych, jednak posiadające wiele wspólnych cech, szczególnie na poziomie marketingowym.

References:

Berbesz A.M. 2011. Transgresja architektury w koncepcji dematerializacji i ruchu w architekturze. Czasopismo Techniczne Architektura 4-A2, 31-35.
Betsky A. 2018. The Marvels of the Mundane. Architect, July 30, https://www.architectmagazine.com/design/the-marvels-of-the-mundane_o, 11.10.2021.
Bonenberg W. 2014. Moda, marka, architektura. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej.
Coates Charlotte. 2019. Can blockbuster exhibitions save museums from dwindling attendance figures? https://blooloop.com/features/blockbuster-exhibitions-visitor-numbers/ 11.10.2021.
Codignola F. i Rancati E. 2016. The Blending of Luxury Fasion Brands and Contemporary Art.: A Global Strategy for Value Creation. [In:] Vecchi A. and Buckley Ch. (ed.) Handbook of Research on Global Fashion Management and Merchandising. Hershey: IGI Global, 50-69.
Dal Co F. 2009. Tadao Ando for François Pinault: From Ille Seguin to Punta Della Dogana. Milano Rome: Mondadori Electa.
Dyckhoff T. 2018. Epoka spektaklu. Perypetie architektury i miasta XXI wieku. Kraków: Karakter.
Folga-Januszewska D. 2015. Muzeum: fenomeny i problemy. Kraków: Universitas.
Guernieri M., The winners of Compasso d”Oro 2018, https://www.domusweb.it/en/news/2018/06/21/the-winners-of-the-compasso-doro-2018.html, 13.04.2022.
Jasińska A. i Jasiński A. 2020. Stare kolekcje – nowa architektura. O problemach modernizacji kolekcjonerskich muzeów sztuki. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Jencks Ch. 2005. The Iconic Building. The Power of Enigma. London: The Frances Lincoln.
Message K. 2006. The New Museum. Theory, Culture and Society 23(2-3), 603-606.
Newhouse V. 2006. Towards a New Museum. New York: The Monacelli Press.
Ockman J. and Fausto S. (ed). 2005. Architourism: Authentic, Escapist, Exotic, Spectacular. Munich: Prestel.
Pabich M. 2007. O kształtowaniu Muzeum Sztuki. Przestrzeń piękniejsza od przedmiotu. Katowice: Muzeum Śląskie.
Riegels Melchior M., Fashion Museology: Identifying and Contesting Fashion in Museums. Mansfield College, Oxford, 22-25 September 2011, http//Museums%20and%20Fashion/Oxford_fashion_exploring_critical_issues_PAPER_MarieRiegelsMelchior.pdf. 11.10.2021.
Riegels Melchior M. 2014. Introduction: understanding fashion and dress museology. [In:] Riegels Melchior M. and Svensson B. (ed.) Fashion and Museums. Theory and Practice. London-New York: Bloomsbury Academic.
Ritzer G. 2009. Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: Wydawnictwo Muza.
Serota N. 1996. The Dilemma of Museums of Modern Art. London: Thames and Hudson.
Strouton J. 2007.Great Collectors of Our Time. Art Collecting since 1945. New York: Scala.
Szaradowski P. 2014. Sposoby na modę. Muzealnictwo (55), 135-139.
Szczerski A. 2005. Kontekst, edukacja, publiczność – muzeum z perspektywy „Nowej muzeologii”. [W:] M. Popczyk M., Muzeum sztuki. Kraków: Universitas, 335-344.
Vergo P. 1989. New Museology. London: Reaktion Books.
Vergo P. 2005. Milczący obiekt. [W:] M. Popczyk (red.), Muzeum sztuki. Kraków: Universitas, 313-334.

Relation:

Journal of Urban Ethnology

Volume:

20

Start page:

137

End page:

149

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Resource Identifier:

oai:rcin.org.pl:238497 ; 1429-0618 ; e-ISSN 2719-6526 ; doi:10.23858/JUE20.2022.008

Source:

IAiE PAN, sygn. P 714 ; IAiE PAN, sygn. P 1505 ; click here to follow the link

Language:

pol

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information