Ethnologia Polona 37 2016 (2017)
Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences
Artykuł dotyczy debaty wokół języka Ladakhu w Indiach. Język ladakhijski od dawna zapisywany jest zgodnie z klasyczną gramatyką tybetańską. W niniejszym artykule podkreślono potrzebę jego zapisania zgodnie z mówionym językiem ladakhijskim. Ten postulat wynika z osobistych badań autorki i innych badaczy zagadnienia. Nie podważa się tutaj znaczenia klasycznego języka tybetańskiego, który miał ogromny wpływ na buddyjską ludność Ladakhu. Autorka artykułu proponuje, aby pismo stało się dostępne dla wszystkich Ladakhijczyków, niezależnie od ich wyznania. Wskazuje również na różnice między językami ladakhijskim i tybetańskim. Rezultatem tego jest propozycja, aby Ladakhijczycy najpierw mogli uczyć się czytania i pisania w języku, w którym mówią, a następnie dopiero w klasycznym tybetańskim
Butcher A. 2013. Grammatically speaking: Religious authorities and development discourse in Buddhist Ladakh, Durham Anthropology Journal 9, 95–109
Francke A. H. (1905–1941). 2000. A Lower Ladakhi Version of the Kesar Saga. With an introduction by Suniti Kumar Chatterji, Calcutta, reprint ed. Delhi
Hodge S. 1990. An Introduction to Classical Tibetan, Warminster
Khan M. T. 2014. Education in Mother Tongue – A Children’s Right. International Journal of Humanities and Management Sciences (IJHMS) 2 (4), http://www.isaet.org/images/extraimages/P1214011.pdf. Access: 03.05.2017
Koshal S. 1976. Ladakhi Phonetic Reader, CIIL Mysore
Koshal S. 1979. Ladakhi Grammar, Delhi
Naga S. T. 2012. Tibetan Language, Literature and Grammar, LTWA Dharamsala
Zeisler B. 2005. On the Position of Ladakhi and Balti in the Tibetan Language Family. In J. Bray (ed.), Ladakh Histories: Local and Regional Perspectives, Leiden–London
Zeisler B. 2006. Why Ladakhi must not be written-being part of the Great Tradition: Another kind of global thinking. In A. Saxena and L. Borin (eds), Lesser-known Languages of South Asia: Status and Policies, Case Studies and Applications of Information Technology, Berlin, 175–194
Noormohamadi R. 2008. Mother tongue, a necessary step to intellectual development, Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics 12(2), 25–36
oai:rcin.org.pl:66277 ; 0137-4079
IAiE PAN, sygn. P 366 ; IAiE PAN, sygn. P 367 ; IAiE PAN, sygn. P 368 ; click here to follow the link
Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony
Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk
Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN
Feb 2, 2022
Sep 26, 2018
142
https://www.rcin.org.pl/iae/publication/85954
Kozicz, Gerald
Schwarcz, Gyöngyi
Lehr, Urszula
Kuligowski, Waldemar
Czerwińska, Kinga
Derlicki, Jarosław
Cukras-Stelągowska, Joanna
Pełczyński, Grzegorz