Projekty RCIN i OZwRCIN

Obiekt

Tytuł: Muzyka epoki hałasu : recepcja "Odlewni stali" Aleksandra Mosołowa w międzywojennej Polsce

Twórca:

Łotysz, Sławomir ORCID

Data wydania/powstania:

2023

Typ zasobu:

Tekst

Inny tytuł:

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej T. 58 z. 1 (2023) ; Artykuły

Twórca instytucjonalny:

Polska Akademia Nauk, Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla ISNI

Współtwórca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Wydawca:

Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Opis:

s. 101-114 ; Streszczenie w języku angielskim i rosyjskim.

Abstrakt:

W 1931 r. miała w Polsce miejsce premiera utworu "Odlewnia stali" sowieckiego kompozytora Aleksandra Mosołowa. Kompozycja należała do popularnego wówczas nurtu „muzyka maszyn”. Wykonania tego utworu budziły duże emocje wśród polskiej publiczności nie tylko z uwagi na styl artystyczny, ale również na przekaz ideowy oraz poglądy polityczne kompozytora. Kwestia muzyki inspirowanej odgłosami przemysłu przeniknęła również do dyskusji wokół problemu hałasu w środowisku człowieka.

Bibliografia:

Anklog, Z muzyki, „Myśl Narodowa” (1931), nr 56, s. 14.
Barsova I., Das Frühwerk von Aleksandr Mosolov, w: Aleksandr Skrjabin und die Skrjabinisten II. Musik-Konzepte 37/38, Hrsg. H.K. Metzger, R. Riehn, München 1984, s. 122–167.
Barsova I., Mosolov A.V., w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 12, London 1980, s. 611–612.
Ciesielski R., Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005.
Co usłyszymy przez radio dziś, w piątek dnia 20 listopada, „Ilustrowana Republika” (20 XI 1931), s. 4.
Drzazga-Lech M., Budowanie tożsamości narodowej poprzez muzykę. Twórczość Stanisława Moniuszki i jej recepcja na Górnym Śląsku. Studium socjologiczne, praca doktorska obroniona na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, mps, Katowice 2015.
Bibliografia 5 <HTML>Drzazga-Lech M., Budowanie tożsamości narodowej poprzez muzykę. Twórczość Stanisława Moniuszki i jej recepcja na Górnym Śląsku. Studium socjologiczne, praca doktorska obroniona na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, mps, Katowice 2015.<FONT COLOR=#FF0000> [Niepełne dane]</FONT></HTML>
Gliński M., Z opery i sal koncertowych, „Muzyka” (1931), nr 11–12, s. 472–473.
Grzegorz Fitelberg na nowym stanowisku, „Nasz Przegląd” (11 I 1935), s. 13.
Hakobian L., The modernist trend in Soviet Russian music between the wars: An isolated episode or a part of big current?, „Lietuvos Muzikologija” 17 (2016), s. 82–92.
K.J., Ruch muzyczny w kraju. Lwów, „Orkiestra” (1932), nr 1, s. 12.
Kisielewski S., O wartościach społecznych w muzyce, „Muzyka Polska” (1936), nr 3, s. 199–204.
Koncerty, „Gazeta Polska” (23 XI 1931), s. 3.
Kronika. ZSRR, „Muzyka Polska” (1936), nr 2, s. 172.
Łotysz S., Walka z hałasem ulicznym w międzywojennej Warszawie. Moda czy konieczność?, „Teksty Drugie” (2020), nr 2, s. 324–344.
Mansell J.G., The Age of Noise in Britain. Hearing Modernity, Urbana 2016.
Nelson A., Music for the Revolution. Musicians and Power in Early Soviet Russia, University Park 2004.
Plohn A., Drugi koncert symfoniczny, „Chwila” (12 XII 1931), s. 5.
Russia and machine music, „New York Times” (24 IV 1932), s. X7.
Schwarz B., Music and Musical Life in Soviet Russia. Enlarged Edition, 1917–1981, Bloomington 1983.
Sitsky L., Music of the Repressed Russian Avant-Garde, 1900–1929, London 1994.
Steinberger E., Polifonia życia codziennego a muzyka hałasu, „Chwila” (24 II 1935), s. 9.
Stromenger K., Muzyka Rosji dawniej i dziś, „Radio” (1932), nr 9, s. 4–5.
Szopski F., Z Filharmonii i z Konserwatorium, „Kurier Warszawski” (5 III 1932), s. 9.
Szpak A., Koncerty symfoniczne, „Wiedza i Życie” (1932), nr 4, s. 248–249.
Uszanujmy spokój sąsiadów, „Republika” (14 II 1932), s. 8.
Wiechowicz S., VI Koncert Symfoniczny, „Kurier Poznański” (7 X 1932), s. 3.
Wiśniewski G., Przypomnienie Mosołowa, „Ruch Muzyczny” (1995), nr 10, s. 12–13.
Z Filharmonii, „Kurier Warszawski” (21 XI 1931), s. 8–9.
Z Filharmonii. Ostanie koncerty: ‘Muzyka maszyn’ Al. Mosołowa, „Robotnik” (24 XI 1931), s. 5.
Z Filharmonii, „Rzeczpospolita” (19 XI 1931), s. 6.
Zdrodowska M., Miejskie epidemie głuchoty – brzmienie nowoczesności, „Teksty Drugie” (2020), nr 1, s. 376–396.
Życie Kulturalne. Odlewnia stali, „Kurier Poznański” (6 X 1932), s. 3.
Балетная фальшь, „Правда” (6 II 1936), с. 3.
Барсова И.А., Александр Мосолов: двадцатые годы, „Советская музыка” (1976), № 12, с. 77–87.
Барсова И.А., «Могу пожелать одного: не переставать удивляться...» С профессором Московской консерватории, доктором искусствоведения Инной Алексеевной Барсовой беседует Валерий Березин, „Научный вестник Московской консерватории” (2011), № 4, с. 188–197.
Белый В., За большевистскую непримиримость, „Советское Искусство” (1936), № 8, с. 2, 4.
Братья Тур (Тубéльский Л., Рыжей П.), Отклонения Гения, „Известия” (18 IX 1937), с. 4.
Мосолов исключен из Союза Советских Композиторов, „Правда” (11 II 1938), с. 3.
Сумбур вместо музыки. Об опере «Леди Макбет Мценского уезда», „Правда” (28 I 1936), с. 3.
Углов А., Первый концерт Софила, „Известия” (17 X 1928), с. 5.
Холопов Ю.Н., Александр Мосолов и его фортепианная музыка, в: А. Мосолов, Избранные сочинения для фортепиано, Москва 1991, с. 3–7.

Czasopismo/Seria/cykl:

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej

Tom:

58

Zeszyt:

1

Strona pocz.:

101

Strona końc.:

114

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

oai:rcin.org.pl:240697 ; 2353-6403 ; 1230-5057 ; 10.12775/SDR.2023.1.05

Źródło:

IH PAN, sygn. A.453/58/1 Podr. ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng ; rus

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Historii PAN

Dofinansowane ze środków:

Ministerstwo Edukacji i Nauki

Dostęp:

Otwarty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

18 mar 2024

Data dodania obiektu:

13 mar 2024

Liczba pobrań / odtworzeń:

10

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://www.rcin.org.pl/ihpan/publication/277093

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie RDFa:

RDFa

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji