Wiśniewski, Rafał (1977– ) : Autor ; Komornicki, Tomasz : Autor (geografia)
Przegląd Geograficzny T. 93 z. 2 (2021)
Wzrost mobilności, zarówno krótko- jak i długookresowej, jest charakterystyczny dla współczesnego społeczeństwa. Dotyczy to zarówno wyjazdów krajowych jak i międzynarodowych. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie przemian międzynarodowej mobilności Polaków w latach 2007‑2017 z uwzględnieniem uwarunkowań tych przemieszczeń tj. rozwoju infrastruktury transportowej i usług transportowych. Przeprowadzone badanie wykazało, że mobilność zagraniczna Polaków zwiększa się. Głównymi motywacjami podróży są wyjazdy turystyczne, następnie cele związane z pracą zawodową oraz odwiedziny krewnych i znajomych. Najczęściej wykorzystywanym środkiem transportu jest samolot i samochód osobowy, przy czym w pierwszym przypadku odnotowano duży wzrost udziału przewozów lotniczych, a w drugim niewielki spadek. Znacząco zmniejszył się udział przewozów autokarowych. Głównymi krajami docelowymi wyjazdów Polaków są (ogółem tj. wszystkie motywacje): Niemcy, Czechy i Hiszpania. Wyjazdy Polaków do wschodnich sąsiadów (szczególnie do Rosji i na Białoruś) stanowią bardzo mały odsetek wszystkich przepływów międzynarodowych.
Ayazlar, R.A. (2019). Entertaining Visiting Friends and Relatives (VRF) in Destination Settings: a Cross-cultural Host Comparison. Tourism Culture & Communication, 19(1), 31‑42. https://doi.org/10.3727/109830419X15489421397237
Behrens, C., & Pels, E. (2009). Intermodal Competition in The London-Paris Passenger Market: HighSpeed Rail and Air Transport. Tinbergen Institute Discussion Paper, TI 2009‑051/3. Amsterdam-Rotterdam: Tinbergen Institute. Pobrane z: https://papers.tinbergen.nl/09051.pdf (12.01.2021).
Bojczuk, J. (2008). The impact of low-cost airlines on the international coach market between Poland and the UK. Geographia Polonica, 81(2), 79‑96.
Bureau of Transportation Statistics. (2011). Annual Long-Distance Trips by Mode. Pobrane z: https://www.bts.gov/archive/publications/america_on_the_go/long_distance_transportation_patterns/table_01 (14.01.2021).
Button, K. (2012). Is there any economic justification for high-speed railways in the United States?. Journal of Transport Geography, 22, 300‑302. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2012.01.025
Chen., Z. (2017). Impacts of high-speed rail on domestic air transportation in China. Journal of Transport Geography, 62, 184‑196. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2017.04.002
Clewlow, R.R., Sussman, J.M., & Balakrishnan, H. (2014). The impact of high-speed rail and low-cost carriers on European air passenger traffic. Transport Policy, 33, 136‑143. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2014.01.015Dargay, J.M., & Clark, S. (2012). The determinants of long distance travel in Great Britain. Transportation Research Part A, 46, 576‑587. https://doi.org/10.1016/j.tra.2011.11.016
Dargay, J.M., & Clark, S. (2012). The determinants of long distance travel in Great Britain. Transportation Research Part A, 46, 576‑587. https://doi.org/10.1016/j.tra.2011.11.016
de Rus, G., & Nash, C. (2009). In What Circumstances is Investment in HSR Worthwhile. W: G. de Rus, C. Nash, Economic Analysis of High Speed Rail in Europe (s. 51‑70). Bilbao: Fundación BBVA.
Dobruszkes, F., Dehon, C., & Givoni, M. (2014). Does European high-speed rail affect the current level of air services? An EU-wide analysis. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 69, 461‑475. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.09.004
EC. (2010). EU Energy and transport in figures, Statistical Pocketbook. Luxembourg: European Commission.
EC. (2019). EU Transport in figures, Statistical Pocketbook. Luxembourg: European Commission.
EU. (2020). Territorial Agenda 2030. A future for all places. Pobrane z: https://www.territorialagenda.eu/home.html (18.01.2021).
Frändberg, L., & Vilhelmson, B. (2003). Personal mobility: a corporeal dimension of transnationalisation. The case of long-distance travel from Sweden. Environment and Planning A: Economy and Space, 35(10), 1751‑1768. https://doi.org/10.1068/a35315
Frei, A., Kuhnimhof, T., & Axhausen, K.W. (2009). Long distance travel in Europe today: Experiences with a new survey. Pobrane z: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download? doi=10.1.1.624.4140&rep=rep1&type=pdf (14.01.2021).
Frick, R., & Grimm, B. (2014). Long-distance Mobility. Current Trends and Future Perspectives. Zurich: Institute for Mobility Research.
Gaworecki, W.W. (2003). Turystyka. Warszawa: PWE.
Gerber, P. (2012). Advancement in Conceptualizing Cross-Border Daily Mobility: the Benelux Context in the European Union. European Journal of Transport and Infrastructure Research, 12(3), 178‑197. https://doi.org/10.18757/ejtir.2012.12.3.2980
Guillermo Ramírez, M. (2020). Debating real integrated territorial cooperation approaches to post-2020 EU policies: the challenges arising from COVID-19 from the perspective of the Association of European Border Regions (AEBR). Europa XXI, 38, 119‑137. https://doi.org/10.7163/Eu21.2020.38.7
GUS. (2009). Turystyka w 2008 r. Warszawa: Główny Urząd Statyczny.
GUS. (2015). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2014 r. Warszawa-Rzeszów: Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie.
GUS. (2018). Turystyka w 2017 r. Warszawa-Rzeszów: Główny Urząd Statyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie.
GUS. (2019). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2018 r. Warszawa-Rzeszów: Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie.
GUS. (2020). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2019 r. Warszawa-Rzeszów: Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie.
Holz-Rau, C., Scheiner, J., & Sicks, K. (2014). Travel distances in daily travel and long-distance travel: Which role is played by urban form? Environment and Planning A, 46, 488‑507. https://doi.org/10.1068/a4640
What Moves the Dutch in 2012?. Transport Reviews: A Transnational Transdisciplinary Journal, 33(3), 343‑359. https://doi.org/10.1080/01441647.2013.801046
Kaufmann, V. (2005). Re-Thinking mobility. Aldershot: Ashgate.
King, B., & Dwyer, L. (2015). The VFR and Migration Nexus - The Impact of Migration on Inbound and Outbound Australian VFR Travel. W: E. Backer, B. King, VFR Travel Research. International Perspectives (s. 46‑58). Bristol-Buffalo-Toronto: Channel View Publications.
Kolosov, V., & Więckowski, M. (2018) Border changes in Central and Eastern Europe: An introduction. Geographia Polonica, 91(1), 5‑16. https://doi.org/10.7163/GPol.0106
Komornicki, T. (1996). Bus connections between Poland and other European countries. Transport Reviews, 16(2), 99‑108. https://doi.org/10.1080/01441649608716939
Komornicki, T. (1999). Granice Polski. Analiza zmian przenikalności w latach 1990‑1996, Geopolitical Studies, 5. Warsaw: IGiPZ PAN.
Komornicki, T. (2003). Przestrzenne zróżnicowanie międzynarodowych powiązań społeczno-gospodarczych w Polsce, Prace Geograficzne, 190. Warszawa: IGiPZ PAN.
Komornicki, T. (2021). Zmiany w mobilności Polaków związane z pandemią COVID-19 oraz ich konsekwencje przestrzenne. W: M. Nowak (red.), Polityka przestrzenna w czasie kryzysu (s. 155-171). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Komornicki, T., & Wiśniewski, R. (2017). Border traffic as a measure of trans-border relations. Mitteilungen der Österreichischen Geographischen Gesellschaft, 159, 151‑172. https://doi.org/10.1553/moegg159s151
Korbetis, M., Reay, D.S., & Grace, J. (2006). New directions: Rich in CO2 . Atmospheric Environment, 40, 3219‑3220. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2006.01.032
Kuhnimhof, T., Buehler, R., & Dargay, J. (2011). A New Generation: Travel Trends for Young Germans and Britons. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2230(1), 58‑67, https://doi.org/10.3141/2230‑07
Kuhnimhof, T., Zumkeller, D., & Chlond, B. (2013). Who Are the Drivers of Peak Car Use?: A Decomposition of Recent Car Travel Trends for Six Industrialized Countries. Transportation Research Record, 2383(1), 53‑61. https://doi.org/10.3141/2383‑07
Ladino, M.T. (2017). Borders, mobility and the transborder space: Reflections for a discussion. Estudios Fronterizos, 18(37), 61‑80. https://doi.org/10.21670/ref.2017.37.a04
Limtanakool, N., Dijst, M., & Schwanen, T. (2006). On the participation in medium- and long-distance travel: A decomposition analysis for the UK and the Netherlands. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 97(4), 389‑404. https://doi.org/10.1111/j.1467‑9663.2006.00347.x
Mallett, W.J. (2001). Long-distance travel by low-income households. Transportation Research Circular, E-C026, 169‑177. Pobrane z: http://onlinepubs.trb.org/onlinepubs/circulars/ec026/04_mallet.pdf (14.01.2021).
McCann, P., Poot, J., & Sanderson, L. (2010). Migration, relationship capital and international travel: theory and evidence, Journal of Economic Geography, 10(3), 361‑387. https://doi.org/10.1093/jeg/lbp044
Mokhtarian, P.L., Salomon, I., & Redmond, L.S. (2001). Understanding the demand for travel: it's not purely 'derived'. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 14(4), 355‑380. https://doi.org/10.1080/13511610120106147
Munoz, J.R., Griffin, T., & Humbracht, M. (2017). Towards a new definition for "visiting friends and relatives". International Journal of Tourism Research, 19(5), 477‑485. https://doi.org/10.1002/jtr.2110
Nerb, G., Hitzelsberg, F., Woidich, A., Pommer, S., Hammer, S., & Heczko, P. (2009). Scientific report on the mobility of cross-border workers within the EU-27/EEA/EFTA countries. Munich-Sopron: MKW Wirtschaftsforschung GmbH, Empirica Kft. Pobrane z: https://ec.europa.eu/futurium/en/system/files/ged/mkw_workers_mobility.pdf (12.01.2021).
Nordenholz, F., Winkler, C., & Knörr, W. (2017). Analysing the modal shift to rail potential within the long-distance passenger travel market in Germany. Transportation Research Procedia, 26, 81‑91. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2017.07.010
Nunno, R. (2018). High Speed Rail Development Worldwide. Environmental and Energy Study Institute. Pobrane z: https://www.eesi.org/papers/view/fact-sheet-high-speed-rail-development-worldwide (11.01.2021).
Orfeuil, J.P., & Soleyret, D. (2002). Quelles interactions entre les marchés de la mobilité à courte et à longue distance? Recherche - Transports - Sécurité, 76, 208‑221. https://doi.org/10.1016/S0761‑8980 (02)00013‑4
Ortúzar, J. de D., & Willumsen, L.G. (2011). Modelling transport. Chichester: Wiley.
Powęska, H. (2016). Handel przygraniczny w warunkach zmian przenikalności granicy. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
Reichert, A., & Holz-Rau, C. (2015). Mode use in long-distance travel. Journal of Transport and Land Use, 8(2), 87‑105. https://doi.org/10.5198/jtlu.2015.576
Rodrigue, J-P. (2020). The Geography of Transport Systems. New York: Routledge.
Rosik, P., & Kowalczyk, K. (2015). Rozwój infrastruktury drogoweji i kolejowej a przesunięcie modalne w Polsce w latach 2000‑2010, Prace Geograficzne, 248. Warszawa: IGiPZ PAN.
Seidenglanz, D., Taczanowski, J., Król, M., Horňák, M., & Nigrin, T. (2021). Quo vadis, international long-distance railway services? Evidence from Central Europe. Journal of Transport Geography, 92, 102998. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2021.102998
Smith, I.J., & Rodger, C.J. (2009). Carbon emission offsets for aviation-generated emissions due to international travel to and from New Zealand. Energy Policy, 37(9), 3438‑3447. https://doi.org/10.1016/j.enpol.2008.10.046
Sun, X., Zhang, Y., & Wandelt, S. (2017). Air Transport versus High-Speed Rail: An Overview and Research Agenda. Journal of Advanced Transportation, Article ID 8426926, https://doi.org/10.1155/2017/8426926
Vera Rebollo, J.F., & Ivars Baidal, J. (2009). Spread of Low-Cost Carriers: Tourism and Regional Policy Effects in Spain. Regional Studies, 43(4), 559‑570. https://doi.org/10.1080/00343400701874164
Wan, Y., Ha, H.K., Yoshida, Y., & Zhang, A. (2016). Airlines' reaction to high-speed rail entries: empirical study of the Northeast Asian market. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 94, 532‑557. https://doi.org/10.1016/j.tra.2016.10.014
Więckowski, M. (2008). New International Mobility of Poles. Espace, Populations, Sociétés, 2, 261‑270. https://doi.org/10.4000/eps.2509
Więckowski, M. (2021). Will the Consequences of Covid-19 Trigger a Redefining of the Role of Transport in the Development of Sustainable Tourism? Sustainability, 13(4), 1887. https://doi.org/10.3390/su13041887
Xu, Y., Li, J., Belyi, A., & Park, S. (2021). Characterizing destination networks through mobility traces of international tourists - A case study using a nationwide mobile positioning dataset. Tourism Management, 82, 104195, https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104195
Zhang, Q., Yang, H., Wang, Q., & Zhang, A. (2014). Market power and its determinants in the Chinese airline industry. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 64, 1‑13. https://doi.org/10.1016/j.tra.2014.03.003
oai:rcin.org.pl:197285 ; 0033-2143 (print) ; 2300-8466 (on-line) ; 10.7163/PrzG.2021.2.2
CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.181, Cz.3136, Cz.4187 ; kliknij tutaj, żeby przejść
Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -
Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk
31 mar 2022
12 lip 2021
765
https://www.rcin.org.pl/igipz/publication/232711
Komornicki, Tomasz (1963– ) Wiśniewski, Rafał (1977– ) Szejgiec-Kolenda, Barbara Ciołek, Dorota
Ilnicki, Dariusz Janc, Krzysztof
Nilsson, Jan Henrik
Santinha, Gonçalo Dias, Ana Rodrigues, Mário Rodrigues, Carlos Bastardo, Rute Pavão, João Rocha, Nelson Pacheco
Czirfusz, Márton
Starikova, Alexandra
Papadopoulos, Apostolos G