@misc{Guzik_Robert._Autor_Dostępność_2021, author={Guzik, Robert. Autor and Kołoś, Arkadiusz (1970– ). Autor}, volume={93}, number={2}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0}, journal={Przegląd Geograficzny}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2021}, publisher={IGiPZ PAN}, language={pol}, abstract={Dostępność transportem publicznym jest istotnym elementem określającym poziom życia i szanse rozwojowe obszarów wiejskich. Poziom rozwoju transportu publicznego w obszarach wiejskich może też być interpretowany z perspektywy realizacji paradygmatu zrównoważonego rozwoju. Artykuł przedstawia dostępność w 2019 r., z wszystkich miejscowości wiejskich wybranych województw (łódzkie, kujawsko-pomorskie, małopolskie, pomorskie, warmińsko-mazurskie, zachodniopomorskie) do własnego miasta powiatowego. Analiza obejmuje charakterystykę dostępności, jej uwarunkowania oraz wskazuje na skalę wykluczenia transportowego wybranych obszarów wiejskich. Najlepszą dostępnością cechowały się duże wsie i te położone w pobliżu większych ośrodków miejskich oraz wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych. W skali regionalnej pozytywnie wyróżniało się województwo małopolskie. Analiza obejmowała również ocenę dopasowania aktualnego podziału administracyjnego kraju na poziomie powiatowym do istniejących ciążeń transportowych, która wskazała na potrzebę korekt w obszarach peryferyjnych województw a także na potrzebę systemowego uregulowania w obszarach metropolitalnych, gdzie niedopasowania były największe.}, title={Dostępność obszarów wiejskich do miast powiatowych w Polsce transportem publicznym w 2019 r = The 2019 level of accessibility of Poland’s county cities by public transport from rural areas}, type={Tekst}, URL={http://www.rcin.org.pl/igipz/Content/197286/PDF/WA51_232713_r2021-t93-z2_Przeg-Geogr-Guzik.pdf}, keywords={dostępność, transport publiczny, obszary wiejskie, wykluczenie transportowe}, }