Struktura obiektu
Tytuł:

Glass Painting in Contemporary Podhale

Inny tytuł:

Ethnologia Polona 35 (2014)

Twórca:

Golonka-Czajkowska, Monika

Wydawca:

Institute of Archaeology and Ethnology Polish Academy of Sciences

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2014

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Journal/Article

Temat i słowa kluczowe:

folk art ; art ; regionalism ; invented tradition ; Podhale

Abstrakt:

It is now hard to imagine Podhale or its artistic centre – Zakopane, without all the glass paintings decorating its restaurants, galleries and places of religious worship. This type of art was revitalized in the 1950s by a group of scholars enamoured with highlander culture and later supported by institutions dealing with protecting and promoting so-called ‘modern folk art’ in post-war Poland. Today glass painting belongs to the artistic landmarks of Podhale, making it the largest centre of vitrochromy in Europe. Its continuing presence in the region is regarded by the public as an evidence of the vitality of highlander tradition in Podhale. Folklore scenes painted on glass, especially the highly popular images of brigands, are purchased by tourists and act as symbols of the fascinating and exotic highlander culture. Regional activists perceive glass painting as a permanent and valuable element of their native heritage, which ought to be protected and included into the curriculum of regional education. The mimetic character of this genre provides the medium for presenting an imaginary picture of the highlander, giving artists and recipients a tool for creating a kind of a stereotypical self-portrait. The associations glass painting evokes (old, permanent, unchanging) clearly point to its mythical significance and incorporate it into the broader trend of invented traditions – a phenomenon which has recently entered a stage of dynamic development in Podhale

Bibliografia:

Babraj M. 1988. Królowa Tatr. Poznań
Bukowski K. 1991. Gaździna Podhala, Matka Boska Ludźmierska. Kalwaria Zebrzydowska
Chodkowska M. 1986. Socjologiczna koncepcja społecznej roli twórcy ludowego. Akcent 4, 94–98
Chrzanowski T. 1989. W poszukiwaniu nowej ikonografii. In N. Cieślińska (ed.) Sacrum i sztuka. Kraków, 13–22
Clifford J. 1988. The Predicament of Culture. Cambridge
Deklaracja Programowa. 1975. Podhalanka special issue, 8
Drozd-Piasecka M. and Paprocka W. 1985. W kręgu tradycji i sztuki ludowej. Łomża
Dyskusja nad zakresem pojęcia sztuki ludowej. 1967. PSL 21 (4), 191–222
Golonka-Czajkowska M. 2002. Podhalańskie malarstwo na szkle – relikt i żywa wartość. Rocznik Podhalański 8 (23), 71–109
Hanson A. 1989. The Making of the Maori: Culture Invention and its Logic. American Anthropologist 91 (4), 890–902
Hobsbawm E. J. 1983. Introduction. Inventing Traditions. In E. J. Hobsbawm and T. Ranger (eds.) The Invention of Tradition. Cambridge
Jackowski A. 1991. Kultura ludowa – sztuka ludowa. Lud 74, 186–191
Kunczyńska-Iracka A. 1978. Malarstwo ludowe kręgu częstochowskiego. Wrocław
Moździerz Z. 1995. Styl zakopiański w architekturze. In J. Roszkowski (ed.) Regionalizm – regiony– Podhale. Zakopane
Nędza-Kubiniec S. 1949. Janosik – poemat o zbójniku. Warszawa
Piwocki K. 1975. Uwagi o zagadnieniu tak zwanej współczesnej sztuki ludowej. PSL 29 (3), 131–132
Pomian K. 1996. Zbieracze i osobliwości. Warszawa
Skoczeń-Marchewka B. 1995. Na 600-lecie biją dzwony. Kult Matki Boskiej Ludźmierskiej. Kraków
Stomma L. 1986. Antropologia kultury wsi polskiej. Warszawa
Trebunia-Staszel S. 2007. Śladami podhalańskiej mody. Kościelisko
Zawistowicz-Adamska K. 1976. Polska sztuka ludowa. Stan wiedzy – prace badawcze – opieka i upowszechnienie. Łódzkie Studia Etnograficzne 18

Czasopismo/Seria/cykl:

Ethnologia Polona

Tom:

35

Strona pocz.:

145

Strona końc.:

162

Typ zasobu:

Text

Szczegółowy typ zasobu:

Article

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

0137-4079

Źródło:

IAiE PAN, call no. P 366 ; IAiE PAN, call no. P 367 ; IAiE PAN, call no. P 368 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

eng

Prawa:

Rights Reserved - Free Access

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitalizacja:

Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania: