Struktura obiektu
Tytuł:

Edukacja muzealna jako element zarządzania dziedzictwem urbanistycznym na przykładzie Muzeum Krakowa

Inny tytuł:

Journal of Urban Ethnology 20 (2022)

Twórca:

Stasiak, Kamil

Wydawca:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Kraków

Data wydania/powstania:

2022

Opis:

24 cm

Typ obiektu:

Journal/Article

Temat i słowa kluczowe:

urbanism ; heritage ; Cracow ; museum ; museum education ; spatial

Abstrakt:

We believe that the main goal of managing urban heritage is to preserve it in the best possible condition. Investment activities are not a sufficient measure. To achieve a long-term effect, it is advisable to build social awareness of the historical value of spatial layouts. In addition to facilitating the preservation of valuable cul-tural landscapes thanks to social control, it allows for positive effects related to the well-being of the inhabi-tants. The role of museums in managing urban heritage is analyzed using the example of the activities of the Museum of Cracow. We show relation between good practices applied by the institution and its environment.

Bibliografia:

„Program rozwoju kultury w Krakowie do roku 2030”, załącznik do uchwały nr LXXIX/1933/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 5 lipca 2017, 103.
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 3 października 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, Dz.U. 2018 poz. 2067, 3.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej, Dz. U. z 2017 r., poz. 356, 95.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia, Dz. U. z 2017 r., poz. 59, 949 i 2203, zał. 1. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum.
Strategia Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030, załącznik do Uchwały nr XCIV/2449/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 lutego 2018 r.
Strategia rozwoju Muzeum Historycznego Miasta Krakowa 2017-2027, Kraków 2017.
Ashworth G. 2015. Planowanie dziedzictwa. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Bujakowski K. i Rojkowska-Tasak H. 2011. Zarządzanie w obszarze światowego dziedzictwa w Krakowie. [W:] Purchla J. (red.), Zarządzanie miejscami wpisanymi na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w Polsce i w Norwegii. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 245-248.
Gaweł Ł. 2020. Społeczna odpowiedzialność organizacji kultury. Muzea w otoczeniu społecznym. [W:] Pluszyńska A. i Konior A. i Gaweł Ł.(red.). Zarządzanie w kulturze. Teoria i praktyka, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
Griffin R. 1996. Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
Gruszkowski W. 1989. Historia urbanistyki w zarysie. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kacprzak D. i Milewska K. 2015. Edukacja w muzeum wielodziałowym i wielodyscyplinarnym. [W:] ABC edukacji w muzeum. Muzea sztuki współczesnej, rezydencjonalne, wielooddziałowe i interdyscyplinarne. Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów.
Marek M. 2011. Cracovia 3D. Rekonstrukcje cyfrowe historycznej zabudowy Krakowa. Kraków: Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Murzyn-Kupisz M. 2012. Dziedzictwo kulturowe, a rozwój lokalny. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Purchla J. 2014. Dziedzictwo kulturowe, a kapitał społeczny. [W:] Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe. Warszawa: Polski Komitet do spraw UNESCO.
Senetra-Szeliga J., Jagodzińska K. 2017. Społeczno-ekonomiczny wpływ dziedzictwa kulturowego. Aspekty teoretyczne. [W:] Potencjał dziedzictwa. Społeczno-gospodarcze przykłady z Europy Środkowej. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Tomaszewski A. 2012. Ku nowej filozofii dziedzictwa. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury, 84.
Wantuch-Matla D. i Martyka A. i Ruchlewicz-Dzianach A. 2021. Powszechna Edukacja architektoniczna. Doświadczenia polski i kształcenie incydentalne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego.

Czasopismo/Seria/cykl:

Journal of Urban Ethnology

Tom:

20

Strona pocz.:

167

Strona końc.:

179

Typ zasobu:

Text

Szczegółowy typ zasobu:

Article

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

1429-0618 ; e-ISSN 2719-6526 ; doi:10.23858/JUE20.2022.010

Źródło:

IAiE PAN, call no. P 714 ; IAiE PAN, call no. P 1505 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitalizacja:

Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of Archaeology and Ethnology of the Polish Academy of Sciences

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania: