Struktura obiektu
Tytuł:

Rozwój szlaków tranzytowych i komunikacyjnych w mieście a problem degradacji przestrzeni publicznej

Inny tytuł:

Development of transit and communicati on routes in the city towards the degradation of public space problem ; Journal of Urban Ethnology 18 (2020)

Twórca:

Błahut, Grzegorz

Wydawca:

Instytut Archeologii i Etnologii PAN

Miejsce wydania:

Kraków

Data wydania/powstania:

2020

Opis:

il.; 24 cm

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Temat i słowa kluczowe:

przestrzeń publiczna ; ulica ; mobilność ; modernizacja

Abstrakt:

W artykule opisano zmiany w przestrzeni publicznej miasta, które są wynikiem rozbudowy dróg. Poddany analizie przypadek Bielska-Białej ukazuje ten proces na trzech przykładach: Śródmieścia, gdzie w latach 70. XX w. poszerzono ulice 3 Maja i Zamkową, dzielnicy Lipnik niegdyś wsi, założonej w XIII wieku), gdzie w latach 2008–2011 w wyniku budowy obwodnicy dokonano głębokich przeobrażeń przestrzennych i krajobrazowych, oraz dzielnic Aleksandrowice i Wapienica, w których proces ów obserwujemy na bieżąco, ponieważ inwestycja ma zakończyć się w 2020 roku. Analizie poddano zatem nie tylko trzy obszary miasta objęte tym samym procesem w różnym czasie, ale także wynikające z niego fazy degradacji przestrzeni publicznej. Wobec współczesnych tendencji w krajach rozwiniętych, gdzie zmierza się do ograniczenia liczby samochodów w miastach, a także zredukowania wyzwań ekologicznych, autor dochodzi do wniosku, że tego typu działania modernizacyjne są przejawem ignorowania interesów społeczności lokalnych, a zakładany postęp w rozwoju miasta jest wątpliwy

Bibliografia:

Augé M. 2011, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, przeł. R. Chymkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Baraniewicz-Kotasińska S. 2017, Smart city. Ujęcie nowych technologii w koncepcji inteligentnego miasta, „Nowoczesne Systemy Zarządzania”, z.12 (2017), nr 3 (lipiec – wrzesień), s. 29–40
Bierwiaczonek K., Lewicka B., Nawrocki T., 2011 Przestrzeń, której nie ma? Refleksje socjologów o przestrzeniach publicznych śląskich miast, „Tematy z Szewskiej”, nr 1(5)/2011, Przestrzeń, s. 85–98
Colville-Andersen M. 2019, Być jak Kopenhaga. Duński przepis na miasto szczęśliwe, przeł. W Mincer., Wydawnictwo Wysoki Zamek, Kraków
Dymnicka M. 2011, Od miejsca do nie-miejsca, „Acta Universitatis Lodzienses Folia Sociologica”, Vol. 36, s. 35–52
Furtak E. 2016, Bielsko-Biała. Z ul. 3 Maja zrobiła się rynna z pustymi oknami, https://bielskobiala.wyborcza.pl/bielskobiala/1,88025,19553148,bielsko-biala-z-ul-3-maja-zrobila-sie-rynna-z-pustymi-oknami.html, dostęp 31.01 2020
Jałowiecki B., Szczepański M. S. 2006, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa
Kajfosz J. 2006, O przemianach przestrzeni publicznej, „Studia Etnologiczne i Antropologiczne”, nr 9/2006, s.237 – 246
Koterbska M. 2002, Bielsko-Biała w zwierciadle czasu. Wspomnienia mieszkańców z lat 1900–1945. Opr. J. Polak, Bielsko-Biała, s.155–160
Kuligowski W., Stanisz A. 2017, Ruchome modernizacje. Między Autostradą Wolności a „starą dwójką”, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa
Lynch K. 1960, The Image of The City, Harvard University Press, Cambridge-Massachusets
Pajor P. 2008, Obwodnica Wschodnia, „Gazeta Lipnicka”, nr 32 (ROK 12, GRUDZIEŃ)
Polak J. 2002, Zarys dziejów Lipnika, Stowarzyszenie „Lipnik”, Bielsko-Biała
Rewers E. 2005, POST-POLIS. Wstęp do filozofii ponowoczesnego miasta. UNIVERSITAS, Kraków
Sadik-Khan J., Solomonow S. 2017, Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi, przeł. W. Mincer, M. Żakowska, Wydawnictwo Wysoki Zamek, Kraków
Urry J.2009, Socjologia mobilności, przeł. J. Stawiński, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa
Wiszniowski J. 2015, Przemiany miejskiej przestrzeni publicznej spowodowane dominacją ruchu samochodowego w aspekcie zagrożeń społecznych, [w:] M. Malikowski, M. Palak, J. Halik (red.), Zmiany w przestrzeni współczesnych miast, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów s. 57–70
Wójcik M. 2016, [Cieszyńska]: protesty mieszkańców i pismo Rady Osiedla do Wojewody, http://wapienica.info/cieszynska-protesty-mieszkancow-i-pismo-rady-osiedla-do-wojewody/, dostęp 31.01. 2020
Zieliński F. 2007, Szata ideologiczna miasta – architektura i strój, [w:] M. Krajewski (red.), Wizualność miasta. wytwarzanie miejskiej ikonosfery, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań s.11–33
Żakowska M. 2017, Wstęp, [w:] J. Sadik-Khan, S. Solomonow, Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi, przeł. W. Mincer, M. Żakowska, Wydawnictwo Wysoki Zamek, Kraków, s. 5–13
Plan przebudowy Wysokiego Trotuaru, http://www.bielsko.biala.pl/aktualnosci/39861/wysoki-trotuar-przy-zamku-wizualizacja-przebudowy-srodmiescia-film, dostęp 23. 01.2020
Rozbudowa Cieszyńskiej za dwa lata, https://www.bielsko.info/wiadomosci/5916-rozbudowa-cieszynskiej-za-2-lata-bielsko-, dostęp 29.01.2020

Czasopismo/Seria/cykl:

Journal of Urban Ethnology

Tom:

18

Strona pocz.:

31

Strona końc.:

46

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

1429-0618 ; doi:10.23858/JUE18.2020.002

Źródło:

IAiE PAN, sygn. P 714 ; IAiE PAN, sygn. P 1505 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY-NC-ND 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitalizacja:

Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Archeologii i Etnologii PAN

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania: