Object structure
Title:

The impact of selected road projects on changes in traffic intensity

Subtitle:

Europa XXI 28 (2015)

Creator:

Rosik, Piotr ; Goliszek, Sławomir ORCID ; Kowalczyk, Karol

Publisher:

IGiPZ PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2015

Description:

24 cm ; Każdy numer posiada własny tytuł.

Type of object:

Czasopismo/Artykuł

Subject and Keywords:

natężenie ruchu ; ruch samochodów osobowych ; ruch samochodów ciężarowych ; opłaty drogowe

Abstract:

The analysis of the influence, exerted by the road projects on traffic intensity, was performed for the period 2000–2010 on the basis of data on the intensity of traffic of passenger cars and heavy good vehicles over the network of out-of-town national and provincial roads. An abrupt increase of the number of cars and the initiation of the intensive infrastructural undertakings contributed to an essential increase in the intensity of road traffic in Poland. Opening of a motorway or of an expressway entails a shift of a part of traffic, especially of a part of the transit traffic, from the parallel national roads over to the newly constructed road segments. A motorway has, in comparison with the parallel national road, an important competitive time-wise edge, but the situation gets complicated when a motorway fee is introduced. Local factors also exert a significant influence on the changes in traffic intensity.

References:

1. Generalny Pomiar Ruchu, 2000. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
2. Generalny Pomiar Ruchu, 2010. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
3. Komornicki T., Rosik P., Śleszyński P., Solon J., Wiśniewski R., Stępniak M., Czapiewski K., Goliszek S., 2013. Wpływ budowy autostrad i dróg ekspresowych na rozwój społeczno-gospodarczy i terytorialny Polski. Warszawa: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
4. Rosik P., 2012. Dostępność lądowa przestrzeni Polski w wymiarze europejskim. Prace Geograficzne, no. 233, Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, 307 pp.
5. Rosik P., 2014. Zrównoważony transport lądowy a przesunięcie modalne w latach 2000–2010 – ujęcie przestrzenne. Logistyka, 2, pp. 274–284.
6. Rosik P., Kowalczyk K., 2015. Rozwój infrastruktury drogowej i kolejowej a przesunięcia modalne w Polsce w latach 2000–2010, Prace Geograficzne IGiPZ PAN, Warszawa, 248, 215 pp.
7. Rosik P., Kowalczyk K., Stępniak M., Goliszek S., Komornicki T., 2014. Bazy danych potoków ruchu – monitoring przestrzenny w latach 2000–2010 (projekt TRRAPS XXI). [in:] Modelowanie podróży i prognozowanie ruch. Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów Komunikacji RP, Kraków, pp. 303–316.
8. Rosik P., Stępniak M., 2015. Monitoring of changes in road potential accessibility at municipality level in Poland 1995-2015, Geographia Polonica, vol. 88, 4, pp. 607–620.
http://dx.doi.org/10.7163/GPol.0036 -

Relation:

Europa XXI

Volume:

28

Start page:

9

End page:

32

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 3,5 MB ; application/pdf

Resource Identifier:

1429-7132 ; 10.7163/Eu21.2015.28.1

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn.: Cz.6406, Cz.6407 ; click here to follow the link

Language:

eng

Language of abstract:

eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego ; Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, lata 2010-2014, Priorytet 2. Infrastruktura strefy B + R

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: