Object structure
Title:

Uniwersytet w epoce antropocenu. Misja ekspertów i normatywne aspekty badań naukowych w obliczu ryzyka planetarnej destabilizacji

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 1 (2023)

Creator:

Bińczyk, Ewa ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2023

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

university studies ; the Anthropocene ; the normative mission of experts ; the Capitalocene

References:

1. Angus I. (2016), Facing the Anthropocene. Fossil Capitalism and the Crisis of the Earth System, Monthly Review Press, New York.
2. Bendel J. (2018), Głęboka adaptacja. Mapa nawigacyjna katastrofy klimatycznej, przeł. A. Wierzba, P. Szaj, 1-45, URL= https://lifeworth.com/DeepAdaptation-pl.pdf [Dostęp 24.06.2022].
3. Bentley R. A., E. J. Maddison, P. H. Ranner et al. (2014), „Social Tipping Points and Eart System Dynamics”, Frontiers in Environmental Science, sierpień, 2 (35): 1-7. DOI
4. Besley T., M. A. Peters (2020), “Life and Death in the Anthropocene: Educating for Survival Amid Climate and Ecosystem Changes and Potential Civilisation Collapse”, Educational Philosophy and Theory 52 (13): 1347-1357. DOI
5. Bińczyk E. (2018), Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
6. Bińczyk E. (2019), “The Most Unique Discussion of the 21st Century? The Debate on the Anthropocene Pictured in Seven Points”, The Anthropocene Review 6 (1-2): 3-18. DOI
7. Bińczyk E. (2020), „Ludzkości opłaca się przetrwanie”, Polityka 43 (3284): 28-31.
8. Bińczyk E. (2021), „Pandemia i rozszczelnianie zdrowego rozsądku. Szansa na demontaż ‘business as usual’?,” [w:] Ekonomie przyszłości, P. Wielgosz (red.), Biennale Warszawa, Warszawa: 27-35.
9. Bińczyk E. (2022), „Planetarna myśl społeczna oraz wystudzanie wzrostu”, Studia Socjologiczne 3: (246), 9-27.
10. Bińczyk E. i doktoranci (2022), „Przyszłość antropocenu w czasach wojny i marazmu. Możliwe punkty przełomowe,” [w:]: Katalog wystawy „Antropocen”, A. Krężlik (red.), Narodowy Instytut Architektury i Urbanistyki, Warszawa (w druku).
11. Bonneuil C., J.-B. Fressoz (2016), The Shock of the Anthropocene: the Earth, History and Us, tłum. D. Fernbach, Verso, Londyn.
12. Catlin J. R., Wang, Y. T. (2013), „Recycling Gone Bad: When the Pption to Recycle Increases Resource Consumption,” Journal of Consumer Psychology 23: 122-127. DOI
13. Cole D., Malone K. (2019), „Environmental Education and Philosophy in the Anthropocene,” Australian Journal of Environmental Education, 35(3): 157-162. DOI
14. Collins H. M. (2018), Czy wszyscy jesteśmy ekspertami?, tłum. E. Bińczyk, J. Grygieńć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
15. Cook J., Lewandowski S. (2011), The Debunking Handbook, University of Queensland, St. Lucia. Wersje aktualizowane URL= https://skepticalscience.com/the-debunking-handbook-redirect-page.shtml [Dostęp 25.06.2022].
16. Crouch C. (2017), Psucie wiedzy. Ukryte skutki finansowego zawłaszczania życia publicznego, tłum. E. Bińczyk, J. Gużyński, K. Tarkowski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
17. Crutzen P. J., E. F. Stoermer (2000), “The ‘Anthropocene’,” Global Change Newsletter 41: 17-18.
18. Cypryańska M. (2021), „Między cierpieniem i adaptacją. O jasnych i ciemnych stronach negatywnych reakcji emocjonalnych na zmianę klimatu,” [w:] Miasto wobec wyzwań (wokół adaptacji do zmian klimatu oraz adaptacji do życia w i po pandemii), Lena Lorenc-Barańska (red.), Urban Lab Gdynia, Gdynia: 145-161.
19. Fletcher R., C. Rammelt (2017), „Decoupling: A Key Fantasy of the Post-2015 Sustainable Development Agenda,” Globalizations 14 (3): 450-467. DOI
20. Freeland C. (2013), Plutocrates: The Rise of the New Global Super-Rich and the Fall of Everyone Else, Penguin Group, London.
21. Grodzicki M. (2021), „Efektywność to nie wszystko. Światową produkcję czekają przetasowania,” [w:] Ekonomie przyszłości, P. Wielgosz (red.), Biennale Warszawa, Warszawa: 37-46.
22. Hamilton C. (2016), “The Anthropocene as Rupture,” The Anthropocene Review 3 (2): 93-106. DOI
23. Hamilton C., C. Bonneuil, F. Gemenne (red.) (2015), The Anthropocene and the Global Environmental Crisis. Rethinking Modernity in a New Epoch, Routledge, London, New York.Hay I. (red.) (2013), Geographies of the Super-Rich, Edward Elgar, Cheltenham, UK, Northampton MA. DOI
24. Hickel J. (2020), „What Does Degrowth Mean? A Few Points of Clarification,” Globalizations 18 (7784): 1-7. DOI
25. Hickel J. (2021), Mniej znaczy lepiej. O tym, jak odejście od wzrostu gospodarczego ocali świat, tłum. J. P. Listwan, Karakter, Kraków.
26. Hornborg A. (2019), Nature, Society, and Justice in the Anthropocene. Unraveling the Money-Energy-Technology Complex, Cambridge University Press, Cambridge, NY. DOI
27. Hornsey M. J., K. S. Fielding (2020), „Understanding (and Reducing) Inaction on Climate Change,” Social Issues and Policy Review 14 (1): 3-35. DOI
28. Hulme M. (2014), Can Science Fix Climate Change? A Case Against Climate Engineering, Polity Press, Cambridge, MA.
29. IPCC (2022), Climate Change 2022: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, H.-O. Pörtner, D.C. Roberts, M. Tignor, E.S. Poloczanska, K. Mintenbeck, A. Alegría, M. Craig, S. Langsdorf, S. Löschke, V. Möller, A. Okem, B. Rama (eds.), Cambridge University Press, Cambridge (w druku).
30. Jackson T. (2014), Dobrobyt bez wzrostu. Ekonomia dla planety o ograniczonych zasobach, tłum. M. Polakowski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
31. Jackson T. (2021), Post Growth. Life after Capitalism, Polity Press, Cambridge, UK, Medford MA.
32. Jasikowska K., P. Sierpowski (2022), „Między akademią a aktywizmem – autorefleksja nad akademicką inicjatywą klimatyczną klimatUJ,” [w:] Jasikowska, K., M. Pałasz (red.), Za pięć dwunasta koniec świata, Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, Kraków: 725-775, URL= za512.uj.edu.pl [Dostęp 27.06.2022].
33. Kallis G. (2011), „In Defence of Degrowth,” Ecological Economics 70: 873-880. DOI
34. Latour B. (2020), „Jakie środki ochronne można stworzyć, abyśmy nie powrócili do modelu produkcji sprzed kryzysu?”, przeł. S. Muecke, przeł. na polski F. Chwałczyk, M. Możdżeń, M. Pałasz, AOC. Analyse. Opinion. Critique, opublikowano online 29 marca, URL= https://aoc.media/opinion/2020/03/29/imaginerles-gestes-barrieres-contre-le-retour-a-la-productiondavant-crise/ [Dostęp 11.05.2022].
35. Lessenich S. (2019), Living Well at Other’s Expense. The Hidden Costs of Western Prosperity, tłum. N. Somers, Polity Press, Cambridge, Medford MA.
36. Lloro-Bidart T. (2015), „A Political Ecology of Education in/for the Anthropocene,” Environment and Society: Advances in Research 6: 128-148. DOI
37. Louv R. (2014), Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury?, tłum. A. Rogozińska, Wydawnictwo Mamania, Warszawa.
38. Lynch A. H., S. Veland (2018), Urgency in the Anthropocene, The MIT Press, Cambridge. DOI
39. Lysgaard J., M. Hauberg-Lund, S. Bengtsson et al. (2019), Dark Pedagogy, Palgrave Studies in Education and the Environment.
40. Mann M. E. (2021), Nowa wojna klimatyczna. Jak ocalić naszą planetę?, tłum. T. Szlagor, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław.
41. Markiewka T. S. (2020), Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.
42. Mazar N., C. B. Zhong (2010), „Do Green Products Make us Better People?,” Psychological Science 21: 494-498. DOI
43. Moore J. W. (red.) (2021), Antropocen czy kapitałocen? Natura, historia i kryzys kapitalizmu, tłum. K. Hoffman, P. Szaj, W. Szwebs, WBPiCAK, UAM, Poznań.
44. Ngai P., L. Huilin, G. Yuhua et al. (red.) (2013), Niewolnicy Apple’a. Wyzysk i opór w chińskich fabrykach Foxconna, tłum. M. Walulik, Oficyna Wydawnicza Bractwa „Trojka”, Poznań.
45. Ochwat M. (2019), „Klimat – konflikty – migracje. Scenariusze przyszłości,” Postscriptum Polonistyczne 2 (24): 51-71. DOI
46. Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, Bloomsbury Press, New York.
47. Oreskes N., E. M. Conway (2017), Upadek cywilizacji zachodniej, tłum. E. Bińczyk, J. Gużyński, K. Tarkowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
48. Oziewicz M. (2022), “Planetarianism Now: On Anticipatory Imagination, Young’s People Literature, and Hope for the Planet,” [w:] Paulsen, M., Jagodzinski, J., M. Hawke, S. (red.), Pedagogy in the Anthropocene, Palgrave Studies in Educational Futures, Palgrave Macmillan, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-030-90980-2_12, dostep 27.06.2022. DOI
49. Pitron G. (2019), Wojna o metale rzadkie. Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej, tłum. A. Bilik, Wydawnictwo Kogut, Warszawa.
50. Popkiewicz M. (2022), Zrozumieć transformację energetyczną. Od depresji do wizji albo jak wykopywać się z dziury, w której jesteśmy. Wydawnictwo Sonia Draga, Warszawa.
51. Raworth K. (2021), Ekonomia obwarzanka. Siedem sposobów myślenia o ekonomii XXI wieku, tłum. A. Paszkowska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
52. Readings B. (2017), Uniwersytet w ruinie, tłum. S. Stecko, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa.
53. Ripple W. J., C. Wolf, T. M. Newsome et al. (2017), “World Scientists’ Warning to Humanity: a Second Notice,” BioScience, 1 grudnia, 67/12 (2017): 1026-1028, URL= https://doi.org/10.1093/biosci/bix125 [Dostęp 5.01.2018]. DOI
54. Ripple W.J. et al. (2021), „World Scientists’ Warning of a Climate Emergency 2021,” Bioscience, 28 lipca, URL= https://doi.org/10.1093/biosci/biab079 [Dostęp 29.08.2021]. DOI
55. Rockström J. et al. (2009), “A Safe Operating Space for Humanity,” Nature 46 (wrzesień): 472-475. DOI
56. Roussell D. (2017), “Dwelling in the Anthropocene: Reimagining University Learning Environments in Response to Social and Ecological Change,” Australian Journal of Environmental Education 32 (2): 137-153. DOI
57. Scheidel W. (2017), The Great Leveller. Violence and the History of Inequality from the Stone Age to the Twenty-First Century, Princeton University Press, Princeton. DOI
58. Shaw M. (2022), „Jak organizacja pracy akademickiej napędza kryzys klimatyczno-ekologiczny,” [w:] Jasikowska, K., M. Pałasz (red.), Za pięć dwunasta koniec świata, Uniwersytet Jagielloński, Biblioteka Jagiellońska, Kraków: 455-488, URL= za512.uj.edu.pl [Dostęp: 27.06.2022].
59. Stiglitz J. E. (2015), Cena nierówności. W jaki sposób dzisiejsze podziały społeczne zagrażają naszej przyszłości?, tłum. R. Mitoraj, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
60. Stiglitz J. E. (2019), Measuring What Counts: The Global Movement for Well- Being, The New Press, New York.
61. Szadkowski K., J. Krzeski (2019), „In, Against, and Beyond: A Marxist Critique for Higher Education in Crisis,” Social Epiemology 1-14. DOI
62. Szahaj A. (2012), Liberalizm, wspólnotowość, równość, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.
63. Tsing A. L. (2015), The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton University Press, Princeton, Oxford. DOI
64. UNFCCC (Ramowa konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu) (2015), Paryskie porozumienie klimatyczne, URL= https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:22016A1019(01) [Dostęp 26.06.2021].
65. Victor P. (2019), Managing without Growth. Slower by Design, not Disaster, Edward Elgar, Cheltenham, UK, Northhampton, MA, wyd. drugie poprawione i uzupełnione.
66. Weizsäcker E. U. von, A. Wijkman (2018), Come On! Capitalism, Short-termism and the Destruction of the Planet, Springer, New York.
67. Werfel S.H. (2017), „Household Behaviour Crowds out Support for Climate Change Policy when Sufficient Progress is Perceived,” Nature Climate Change 7: 512-515. DOI
68. Wright S. (2017), „Can the University be a Liveable Institution in the Anthropocene?,” [w:] The University as a Critical Institution?, R. Deem, H. Eggins (red.), Sense Publishers, Rotterdam, Boston, Taipei: 17-37. DOI
69. York R., J. A. McGee (2016), „Understanding the Jevons Paradox,” Environmental Sociology 2 (1): 77-87. DOI

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

1

Start page:

223

End page:

243

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2023.1.13

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Rights Reserved - Free Access

Terms of use:

Copyright-protected material. May be used within the limits of statutory user freedoms

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

European Union. European Regional Development Fund ; Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.

Access:

Open

×

Citation

Citation style: