Object structure
Title:

Potencjalne queerstorie. Na przykładzie praktyk kuratorsko-wystawienniczych Karola Radziszewskiego

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 5 (2021)

Creator:

Szymański, Wojciech ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2021

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

queerstory ; queer archives ; preposterousness ; subaltern pasts ; queer heritage ; Karol Radziszewski

References:

1. G. J. Ashworth, B. Graham, J. E. Tunbridge Pluralising pasts. Heritage, identity and place in multicultural societies, Pluto Press, London-Ann Arbor 2007.
2. W. Benjamin, O pojęciu historii, w: tegoż Twórca jako wytwórca. Eseje i rozprawy, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa 2011.
3. D. Chakrabarty, Historie mniejszości, przeszłości podrzędne, przeł. E. Domańska, w: Teoria wiedzy o przeszłości na tle współczesnej humanistyki. Antologia, red. E. Domańska, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010, s. 391-414.
4. M. Cook, A. Oram Prejudice & pride. Celebrating LGBTQ heritage, National Trust, Swindon 2017.
5. C. Elias, The libidinal archive. A conversation with Akram Zaatari, „Tate Papers” 2013, nr 19, https://www.tate.org.uk/research/publications/tate-papers/19/the-libidinal-archive-a-conversation-with-akram-zaatari (dostęp: 28.04.2021).
6. M. Foucault, Archeologia wiedzy, przeł. A. Siemek, DeAgostini, Warszawa 2002.
7. G. Gopinath, Queer visual excavations. Akram Zaatari, Hashem El Madani, and the reframing of history in Lebanon, „Journal of Middle East Women’s Studies” 2017, nr 2 t. 13, s. 326-336. DOI
8. J. Halberstam, In queer time and place. Transgender bodies, subcultural lives, New York University Press, New York–London 2005.
9. A. Kmak, Zuchwałe „Dziedzictwo”, „Szum”, https://magazynszum.pl/zuchwale-dziedzictwo/ (dostęp: 28.04.2021).
10. R. Kusek, Biographical fantasia on screen. Derek Jarman’s Wittgenstein, Karol Radziszewski’s MS 101, and the strategy of détournement, w: A companion to the biopic, red. D. Cartmell, A. D. Polasek, Wiley Blackwell, Chichester 2020, s. 283-296. DOI
11. H. Love, Feeling backward. Loss and the politics of queer history, Harvard University Press, Cambridge-London 2009. DOI
12. D. Lowenthal, The past is a foreign country – revisited, Cambridge University Press, Cambridge 2016. DOI
13. S. Macdonald, Memorylands. Heritage and identity in Europe today, Routledge, London-New York 2013. DOI
14. E. Majewska, Public against our will? The caring gaze of Leviathan, „pink files” from the 1980s Poland and the issue of privacy, „Interalia” 2018, nr 13, s. 54-77. DOI
15. A. Oram, Pride of place. Valuing, mapping and curating queer heritage, w: Prejudice and pride. LGBTQ heritage and its contemporary implications, red. R. Sandell, R. Lennon, M. Smith, University of Leicester, Leicester 2018, s. 58-63.
16. P. Piotrowski, Od globalnej do alterglobalistycznej historii sztuki, „Teksty Drugie” 2013, nr 1-2, s. 269-291.
17. P. Piotrowski, 1989: zwrot przestrzenny, w: tegoż, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010, s. 15-55.
18. Queer British art, red. C. Barlow, Tate Publishing, London 2017.
19. D. Sajewska, Nekroperformans. Kulturowa rekonstrukcja teatru Wielkiej Wojny, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2016.
20. D. Sajewska, Performans żołnierza Wielkiej Wojny, „Didaskalia” 2013, nr 117, s. 91-99.
21. E. Solska, Dyskurs rozszerzony w trybie kontrfaktycznym. Inne wizje historii, alternatywne warianty historiografii, w: Historie alternatywne i kontrfaktyczne. Wizje, narracje, metodologia, red. E. Solska, P. Witek, M. Woźniak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 11-33.
22. L. Smith, The uses of heritage, Routledge, Oxon-New York 2006. DOI
23. M. Sugiera, Altered pasts. Mimesis/diegesis in counterfactual stage worlds, „Skenè. Journal of Theatre and Drama Studies” 2016, nr 2 t. 2, s. 203-222.
24. M. Szcześniak, Dziwaczne archiwa, queerowe historie. O najnowszych pracach Karola Radziszewskiego, „Szum” 2015, nr 8, s. 90-101.
25. M. Szcześniak, Queerowanie historii, czyli dlaczego współcześni geje nie są niczyimi dziećmi, „Teksty Drugie” 2012, nr 5 (137), s. 205-223.
26. W. Szymański, Anioł historii. Queer Archives Institute, pedalskie przeszłości i queerowa przyszłość, „Szum” 2018, nr 20, s. 70-84.
27. E. van Alphen, Archiwa wizualne jako historia preposteryjna, przeł. Ł. Zaremba, w: tegoż, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, red. K. Bojarska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019, s. 127-148.
28. E. van Alphen, Ożywianie, przeł. K. Bojarska, w: tegoż, Krytyka jako interwencja. Sztuka, pamięć, afekt, red. K. Bojarksa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2019, s. 149-173.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

5

Start page:

96

End page:

112

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2021.5.6

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.

Access:

Open

×

Citation

Citation style: