Object structure
Title:

Książka obrazkowa: próba porządkowania doświadczeń (czyli o genologii, słowografii i intymistyce logowizualnej)

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 1 (2022)

Creator:

Śniecikowska, Beata ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2022

Description:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Subject and Keywords:

picturebook ; książka obrazkowa ; intymistyka logowizualna ; słowografia ; Iwona Chmielewska

References:

1. Bader B. American Picturebooks from „Noah’s Arc” to „The Beast Within”, Macmillan, New York 1976.
2. Baszewska M. Architektura picture booka. Twórczość Iwony Chmielewskiej, „Sztuka Edycji” 2016 nr 2, s. 115-123. DOI
3. Baszewska M. Picture booki Iwony Chmielewskiej jako medium otwierające na Innego, „Toruńskie Studia Bibliologiczne” 2016 nr 2, s. 59-77, https://docplayer.pl/46417696-Picture-booki-iwony-chmielewskiej-jako-medium-otwierajace-na-innego.html (dostęp 10.09.2021). DOI
4. Cackowska M. Współczesna książka obrazkowa – pojęcie, typologia, badania, teorie, konteksty, dyskursy, w: Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017.
5. Cackowska M., Wincencjusz-Patyna A. Look! Polish Picturebook!, transl. A. Moroz-Darska, Esti Lastekirjanduse Keskus – Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2016.
6. Cackowska M., Wincencjusz-Patyna A. Polska Szkoła Książki Obrazkowej, projekt i oprac. graf. G. Lange, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Gdańsk 2017.
7. Challenging and Controversial Picturebooks. Creative and Critical Responses to Visual Texts, ed. J. Evans, Routledge, London – New York 2015.
8. Chmielewska I., J. Czechowicz, A. Zylberberg, Dopóki niebo nie płacze, Ośrodek „Brama Grodzka - Teatr NN”, Lublin 2016.
9. Chmielewska I., Miłobędzka K., Na wysokiej górze, Wydawnictwo Wolno, Lusowo 2017.
10. Chmielewska I. O tych, którzy się rozwijali, Media Rodzina, Poznań 2013.
11. Chmielewska I. Pamiętnik Blumki, Media Rodzina, Poznań 2011.
12. Cieślak-Sokołowski T. Próba porządkowania tekstów, „FA-art” 2003 nr 3-4, s. 140-147.
13. de Geest, D., van Gorp H. Literary Genres from a Systemic-Funcionalist Perspective, „European Journal of English Studies” 1999, Vol. 3, No 1, s. 33-50. DOI
14. Dymel-Trzebiatowska H. „Ukochane dziecko ma wiele imion”. Definicje nowoczesnej książki obrazkowej – analiza, w: Synergia słów i obrazów. Badania ikonotekstu w Polsce, red. H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, M. Cackowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2021, s. 11-28.
15. Dziadek A. Sztuka mikrolektury Rolanda Barthes’a, w: Miniatura i mikrologia literacka, t. 1, red. A. Nawarecki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 2000.
16. Grądziel-Wójcik J. Polska poezja kobiet XX wieku. Próba porządkowania doświadczeń, w: Z polskich studiów slawistycznych. Literaturoznawstwo. Kulturoznawstwo. Folklorystyka, red. B. Zieliński, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2018, s. 83-92.
17. Haiku, przeł. A. Żuławska-Umeda, posłowie M. Melanowicz, Ossolineum, Wrocław 1982.
18. Hallberg K. Literaturoznawstwo a badania nad książką obrazkową, tłum. H. Dymel-Trzebiatowska, w: Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017, s. 49-56.
19. Jarniewicz J. Czarownice słów i obrazów. O księgach przemian Iwony Chmielewskiej, w: Wiedźmy i anioły. Postrzeganie kobiet w dawnej i współczesnej kulturze, red. A. Stanecka, J. Dybała, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Piotrków Trybunalski 2017, s. 139-151.
20. Komunikat grupy „a. r.”, „Europa” 1930 nr 9, s. 287–288. DOI
21. Książka obrazkowa. Leksykon, t. 1-2, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2018-2020.
22. Książka obrazkowa. Wprowadzenie, red. M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, J. Szyłak, Instytut Kultury Popularnej, Poznań 2017.
23. Książki dla ludzi, a nie dla dzieci – wywiad z Iwoną Chmielewską (rozmawiała A. Sikorska-Celejewska), https://qlturka.pl/2015/12/07/ksiazki-dla-ludzi-a-nie-dla-dzieci-wywiad-z-iwona-chmielewska/ (dostęp 5.11.2021).
24. Kümmerling-Meibauer B. From Baby Books to Picturebooks for Adults: European Picturebooks in the New Millennium, “Word & Image” 2015, No. 31: 3, s. 249-264. DOI
25. Kümmerling-Meibauer B. Introduction: Picturebook Research as an International and Interdisciplinary Field, w: The Routledge Companion to Picturebooks, red. B. Kümmerling-Meibauer, Routledge, London 2017, s. 1-8. DOI
26. Mrozińska A., O tych, którzy się rozwijali, http://pozarozkladem.blogspot.com/2013/09/o-tych-ktorzy-sie-rozwijali.html (dostęp 5.08.2021).
27. Muca K. Świat tekstu w świecie kreski. Współczesna książka ilustrowana wobec tradycji eksperymentów z materią książki, w: Materialność i sensualność tekstu, red. J. Bedyniak, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa 2018, s. 87-103.
28. Nikolajeva M., Scott C. How Picturebooks Work, Routledge, New York 2006.
29. Nycz R. Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000.
30. Nyczek T. Widzoczytelnik w krainie niby książki¸ w: Współczesna polska sztuka książki / Contemporary Polish Book Art, red. A. Słowikowska, H. Kocańda-Kołodziejczyk, Związek Polskich Artystów Plastyków, Warszawa [1998].
31. Okopień-Sławińska A. Semantyka „ja” literackiego: („ja” tekstowe wobec "ja" twórcy), w: tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (preliminaria), Universitas, Kraków 2001, s. 117-135.
32. Ryan M.-L. Introduction: On the Why, What and How of Generic Taxonomy, „Poetics” 1981, Vol. 10, s. 109-126. DOI
33. S. L. Beckett Crossover Picturebooks: A Genre for All Ages, Routledge, New York 2012. DOI
34. Sajewicz T. Polacy sprzedali ponad milion książek w Chinach, https://www.bankier.pl/wiadomosc/Polacy-sprzedali-ponad-milion-ksiazek-w-Chinach-4039368.html (dostęp 4.09.2021).
35. Sawicki S. Gatunek literacki: pojęcie klasyfikacyjne, typologiczne, politypiczne, w: tegoż, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981, s. 111–122.
36. Sendyka R. Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Universitas, Kraków 2006.
37. Sławiński J. Próba porządkowania doświadczeń, „Odra” 1964 nr 10, s. 33-40 (przedr. w: tenże Przypadki poezji, Universitas, Kraków 2001, s. 289–305).
38. Smyczyńska K. Awangardowość przekazu wizualnego Iwony Chmielewskiej i Joanny Concejo, w: M. Sikorska, K. Smyczyńska Przestrzenie refleksji humanistycznej w literaturze wizualnej, Tako, Toruń 2019, s. 25-59.
39. Śniecikowska B. Słowo – obraz – dźwięk. Literatura a sztuki wizualne w koncepcjach polskiej awangardy 1918-1939, Universitas, Kraków 2005.
40. Wiercińska J. Sztuka i książka, Warszawa 1986.
41. Wincencjusz-Patyna A. Jak książkę obrazkową postrzega historyczka sztuki. Oczywistości i wątpliwości, „Ars Educandi” 2018 nr 15, s. 81-87, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/article/view/2040/2470 (dostęp 5.11.2021). DOI
42. Witosz B. Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, w: Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007, s. 233-251.
43. Zając M. Książka obrazkowa – próba definicji gatunku, w: Nowe trendy w literaturze i ilustracji dla dzieci. Książka obrazkowa, red. H. Filip, Miejska Biblioteka Publiczna im. Galla Anonima, Kołobrzeg 2008.

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

1

Start page:

47

End page:

67

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2022.1.4

Source:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: