Object structure
Title:

Aktywność obywatelska młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Społeczno-kulturowe bariery inkluzji

Subtitle:

Teksty Drugie Nr 2 (2020)

Creator:

Baczała, Ditta ORCID ; Kamecka-Antczak, Celina ORCID

Publisher:

IBL PAN

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2020

Description:

21 cm ; Pol. text, eng. summary

Subject and Keywords:

person with an intellectual disability ; active citizenship ; social inclusion ; special school

References:

1. B.E. Abramowska (red.)., Wpływ ruchu rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną na rozwój nauki i życie społeczne: raport z badań, Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym, Warszawa 2014.
2. N. Altermark, Citizenship Inclusion and Intellectual Disability: Biopolitics Post-Institutionalisation, Routledge, 2017. DOI
3. R. Antczak., I. Grabowska, Z. Polańska, Raport dotyczący wdrażania art. 31 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych w Polsce: statystyka i zbieranie danych, red. Izabela Grabowska, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2016.
4. Arystoteles Polityka, WN PWN, Warszawa 2004.
5. D. Baczała, Niepełnosprawność intelektualna a kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.'
6. Bariery prawne, administracyjne i organizacyjne wdrażania Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz kierunki działań dotyczące przezwyciężania tych barier - raport syntetyczny, Warszawa 2017.
7. C. Barnes, B. Mercer, Niepełnosprawność, przeł. P. Morawski, Sic!, Warszawa 2008.
8. Back to the Community - Disability Equality, Rights and Inclusion https://historicengland.org.uk/research/inclusive-heritage/disability-history/1945-to-the-present-day/back-to-the-community/ (8.11.2019).
9. A.E. Baumann, Stigmatization, social distance and exclusion because of mental illness: The individual with mental illness as a "stranger." International Review of Psychiatry, 19, 2007, p. 131-135. DOI
10. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich (BRPO Realizacja przez Polskę zobowiązań wynikających z Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych. Sprawozdanie Rzecznika Praw Obywatelskich. Warszawa: BRPO, 2015.
11. J. Butler, Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń, przeł. J. Bednarek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2016.
12. Civil Disabilities: Citizenship, Membership, and Belonging (Democracy, Citizenship, and Constitutionalism), Nancy J. Hirschmann (Editor), Beth Linker (Editor), University of Pennsylvania Press, 2015.
13. B. Cytowska, Ojcowie wobec opieki nad dziećmi z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i ich edukacji - studium etnograficzne. "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" 2017, 2(36) 89-112. DOI
14. V. Finkelstein, A Personal Journey Into Disability Politics, https://www.independentliving.org/docs3/finkelstein01a.pdf (8.11.2019);
15. Fundamental Principles of Disability, UPIAS 1976.
16. A. Gustavsson, E. Zakrzewska-Manterys, Wprowadzenie: społeczny kontekst upośledzenia, w: Upośledzenie w społecznym zwierciadle, red. A. Gustavsson, E. Zakrzewska-Manterys, Żak, Warszawa 1997.
17. International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF), Światowa Organizacja Zdrowia 2001.
18. Kodeks postępowania cywilnego, Dz.U. 1964 r., Nr 43, poz. 296, ze zm.
19. Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, Dz.U. 1964 r., Nr 9, poz. 59, ze zm.
20. Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz.U. 2012 poz. 1169.
21. K. Kędziora red., Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wspierania osób z niepełnosprawnością intelektualną, Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego, Warszawa 2012.
22. R. Klamut, Aktywność obywatelska jako rodzaj aktywności społecznej - perspektywa psychologiczna", w: Studia Socjologiczna 1/208, PAN, Warszawa 2013.
23. R. Klamut, Kwestionariusz aktywności obywatelskiej (KAO) - narzędzie do badania różnych rodzajów aktywności obywatelskiej, w: Psychologia Społeczna tom 10 (32), Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2015.
24. P. Kubicki, R. Bakalarczyk, M. Mackiewicz-Ziccard, iProtests of People with Disabilities as Examples of Fledgling Disability Activism in Poland, "The Canadian Journal of Disability Studies", Vol 8, No 5, 2019, https://cjds.uwaterloo.ca/index.php/cjds/article/view/569 (10.11.2019). DOI
25. G. Kubiński, Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych - perspektywa społeczno-kulturowa, w: Wykluczenie społeczne w Polsce. Wybrane zagadnienia, W. Klimczak, G. Kubiński, E. Sikora-Wiśniewska, Exante Wydawnictwo Naukowe, Wrocław 2017.
26. R. Lang, The Development and Critique of the Social Model of Disability, University of East Anglia, 2001.
27. A. Malina, D. Katarzyna Suwalska-Barancewicz, Stres i postawy rodzicielskie wśród matek i ojców dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. "Psychologia Rozwojowa", 18, 2013, s. 79-90.
28. B. Matyjas, Rodzina - szkoła - środowisko lokalne jako synergiczna przestrzeń socjalizacji, w: Horyzonty wychowania 16/28, Wydział PedagogicznyAkademii Ignatianum, Kraków 2017.
29. T. Overmars‐Marx, B. Pepping and F. Thomése, Living apart (or) together-neighbours' views and experiences on their relationships with neighbours with and without intellectual disabilities, "Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities", 31, 6, 2018, 1008-1020. DOI
30. M. Oliver, The politics of Disablement MacMillan, London 1990. DOI
31. M. Oliver, Understanding disability: from theory to practise, Macmillan, Basingstoke, Hampshire 1996.
32. M. Paluszkiewicz, Prawne pojęcie niepełnosprawności. "Studia Prawno-ekonomiczne", t. XCV, 2015, s. 77-98.
33. D. Pogórska-Jachnik, Pedagogika emancypacyjna a pedagogika specjalna - kluczowe kategorie w emancypacyjnym dyskursie niepełnosprawności. "Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej" Nr 10, 2015, s. 15-32. DOI
34. K. Rubacha, Metodologia badań nad edukacją, WAiP, Warszawa 2008.
35. S. Simplican, The Capity Contract. Intellectual Disability and the Question of Citizenship, University of Minnesota Press, Minneapolis 2015. DOI
36. M. Szeroczyńska, Wprowadzenie, w: Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Polskie Wydawnictwo Prawa Antydyskryminacyjnego, Warszawa 2012.
37. J. Terelak, Kontrowersje na temat użyteczności pojęcia normy w psychologii. "Ius Matrimoniale" 2011, 16 (22), s. 299-315. DOI
38. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U.2019.0.1507.
39. M. Wiliński, Modelowe strategie pomocy osobom z ograniczeniami sprawności: medykalizacja - usprawnianie - włączanie, w: Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności, red. A.I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2010.
40. E. Zakrzewska-Manterys, Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa, Wydawnictwo UW, Warszawa 2010.iwanczewska DOI

Relation:

Teksty Drugie

Issue:

2

Start page:

124

End page:

139

Resource type:

Text

Detailed Resource Type:

Article : original article

Resource Identifier:

0867-0633 ; 10.18318/td.2020.2.8

Source:

IBL PAN, call no. P.I.2524 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Creative Commons Attribution BY 4.0 license

Terms of use:

Copyright-protected material. [CC BY 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY 4.0 license, full text available at: ; -

Digitizing institution:

Institute of Literary Research of the Polish Academy of Sciences

Original in:

Library of the Institute of Literary Research PAS

Projects co-financed by:

Operational Program Digital Poland, 2014-2020, Measure 2.3: Digital accessibility and usefulness of public sector information; funds from the European Regional Development Fund and national co-financing from the state budget.

Access:

Open

×

Citation

Citation style: