Struktura obiektu
Tytuł:

Let’s (crip)dance! Choreograficzne emancypacje ciał nienormatywnych

Inny tytuł:

Teksty Drugie Nr 2 (2020)

Twórca:

Müller, Alicja ORCID

Wydawca:

IBL PAN

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2020

Opis:

21 cm ; Tekst pol., streszcz. ang.

Temat i słowa kluczowe:

taniec ; aktywizm ; niepełnosprawność ; disability studies ; ciało ; cripping

Bibliografia:

1. R. A. Adelman, "When I move, you move": thoughts on the fusion of Hip-Hop and disability activism, "Disability Studies Quarterly" 2005 nr 1, https://dsq-sds.org/article/view/526/703, (20.12.2019). DOI
2. S. Banes, Dancing women. Female bodies on stage, Routledge, Nowy Jork 1998.
3. E. Boyle, Women and disability, Zed Books, Londyn 1991.
4. B. Brownie, Acts of undressing: politics, eroticism, and discarded clothing, Bloomsbury, Londyn 2017. DOI
5. J. Butler, The bodies that matter: on the discursive limits of sex, Routledge, Nowy Jork-Londyn 1993.
6. L. J. Davis, Enforcing normalcy: disability, deadness, and the body, Verso, Nowy Jork 1995.
7. E. Dempster, Women writing the body: let's watch a little how she dances, w: The Routledge dance studies reader, red. A. Carter, Routledge, Londyn 1998.
8. E. Ensler, wypowiedź zamieszczona na oficjalnej stronie projektu One Billion Rising, https://www.onebillionrising.org/about/dance/, (20.12.2019).
9. N. Felshin, Introduction, w: But is it art? The spirit of activism, red. Nina Felshin, Bay Press, Seattle 1995.
10. M. Foucault, Nadzorować i karać, tłum. T. Komendant, Aletheia, Warszawa 1998.
11. R. Garland-Thomson, Extraordinary bodies: figuring physical disability in American culture and literature, Columbia University Press, Nowy Jork 1997.
12. R. Garland-Thomson, Integrating disability, transforming feminist theory, w: Feminist disability studies, red. K. Q. Hall, Indiana University Press, Bloomington-Indianapolis 2012.
13. D. Goodley, Disability studies: an interdisciplinary introduction, SAGE, Londyn 2016.
14. H. Hahn, Towards a politics of disability: definitions, disciplines and policies, "The Social Science Journal" 1985 nr 22.
15. H. Hahn, Can disability be beautiful?, "Social Policy" 1988 nr 22.
16. A. Herbut, Jeśli nie mogę tańczyć, to nie moja rewolucja, 25.03.2019, http://www.taniecpolska.pl/krytyka/612, (21.12.2019).
17. A. Hewitt, Social choreography: ideology as performance in everyday movement, Duke Univeristy Press, Durham-Londyn 2005. DOI
18. G. Klein, The (Micro-)politics of social choreography. Aesthetic and political strategies of protest and participation, w: Dance, politics & co-immunity, red. S. Hölser, G. Siegmund, University of Chicago Press, Chicago 2013.
19. J.Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. M. Falski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.
20. P.Kuppers, Dekonstrukcja obrazów: performatywność niepełnosprawności, tłum. Katarzyna Gucio, w: Przywracanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, red. E. Godlewska-Byliniak i J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017.
21. R. Laermas, Ponowna wizyta w Judson. O trwałych związkach między sztuką współczesną i współczesnym tańcem, przeł. M. Wawrzyńczak, "Obieg" 2017 nr 4, https://obieg.u-jazdowski.pl/numery/performans-teraz/rewizytujac-judson-church, (20.12.2019).
22. M. Mackiewicz, Kulturowe przedstawienia seksualności osób niepełnosprawnych: zarys problematyki, "Studia de Cultura" 2018 nr 10 (1). DOI
23. N. Mairs, Waist-high in the world: life among the nondisabled, Beacon Press, Boston 1996.
24. A. Müller, Wiem jak smakujesz, "Jakieś Studia Gejowskie lub Lesbijskie" 2015-2016 nr 1-2, 30.08.2016, https://jsgll.wordpress.com/2016/08/30/wiem-jak-smakujesz-poruszenie-choreografia-zofia-noworol-alicja-muller/, (20.12.2019).
25. A. Müller, Sobątańczenie. Między choreografią a narracją, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2017.
26. R. McRuer, Crip theory: cultural signs of queerness and disability, NYU Press, Nowy Jork 2006.
27. R. McRuer, Compulsory able-bodiedness and queer/disabled existence, w: Disability studies reader, red. L. J. Davis, Routledge, Londyn-Nowy Jork 2006.
28. R. McRuer, Crip/ Kaleczenie, przeł. D. Ferens, "Interalia. Pismo Poświecone Studiom Queer" 2016 nr 11b.
29. J. Rancière, Dzielenie postrzegalnego. Estetyka i polityka, przeł. M. Kropiwnicki i J. Sowa, Korporacja Ha!Art, Kraków 2007.
30. M. Russo, The female grotesque: risk, excess, and modernity, Routledge, Nowy Jork 1994.
31. C. Sandahl, Queering the crip or cripping the queer? Intersections of queer and crip identities in solo autobiographical performance, "A Journal of Lesbian and Gay Studies" 2003 nr 9 (1-2). DOI
32. S. B. Shapiro, Dance as activism: The power to envision, move and change, "Dance Research Aotearoa" 2016 nr 4. DOI
33. T. Siebers, Disability aesthetics, The University of Michigan Press, Ann Arbor 2013.
34. T. Siebers, Niepełnosprawność jako forma maskarardy, w: Przywracanie obecności.
35. M. S. Tepper, Sexuality and disability: the missing discourse of pleasure, "Sexuality and Disability" 2000 nr 4.
36. B.Waxman, It's time to politicize our sexual oppression, w: The ragged edge: the disability experience from the pages of the first fifteen years of the disability rag, red. B. Shaw, The Avocado Press, Louisville 1994.
37. S. D. Welsch, Communities of resistance and solidarity: a feminist theology of liberation, Orbis Books, Nowy Jork 1985.
38. A. Vujanović, O polityczności współczesnego performansu, w: Choreografia: polityczność, red. M. Keil, Instytut Muzyki i Tańca, Instytut im. Zbigniewa Raszewskiego, Art Stations Foundation, East European Performings Arts Platform, Warszawa-Poznań-Lublin 2018.
39. M. Zdrodowska, Między aktywizmem a akademią. Studia nad niepełnosprawnością, "Teksty Drugie" 2006 nr 5. DOI
40. M. Zdrodowska, Męskość - niepełnosprawność - proteza, w: Przywracanie obecności.

Czasopismo/Seria/cykl:

Teksty Drugie

Zeszyt:

2

Strona pocz.:

48

Strona końc.:

65

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Identyfikator zasobu:

0867-0633 ; 10.18318/td.2020.2.4

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.2524 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng

Prawa:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0

Zasady wykorzystania:

- ; Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem:

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dofinansowane ze środków:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania: