Struktura obiektu
Tytuł:

Kim jest „rudobrody rzeźbiarz”?. Raz jeszcze o noweli „Ad leones!”

Inny tytuł:

Pamiętnik Literacki, Z. 2 (2019)

Twórca:

Sikorska, Aleksandra

Wydawca:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2019

Opis:

Zadanie finansowane przez Towarzystwo Literackie im. Adama Mickiewicza. ; Streszcz. ang.

Typ obiektu:

Czasopismo/Artykuł

Temat i słowa kluczowe:

Cyprian Norwid ; „Ad Leones!” Norwida ; „Paris Salon 1881” ; malarstwo weneckie

Bibliografia:

1. V. Avery, The House of Alessandro Vittoria Reconstructed. „Sculpture Journal” t. 5 (2001).
2. Ph. Beaussant, Przejścia. Z renesansu do baroku. Przeł. W. Klenczon. Warszawa 2017.
3. D. Dec, Norwid i Poussin. „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” Nr 14 (2016), s. 207-222.
4. Th. Gautier, Correspondance générale. 1843–1845. Éd. C. Lacoste-Veyssedyre. Sous la dir. de P. Laubriet. T. 2. Genève–Paris 1986.
5. Th. Gautier, Panna de Maupin. Przekł., wstęp T. Żeleński (Boy). Warszawa 1958.
6. Th. Gautier, Préface. W: É. Bergerat, Peintures décoratives de Paul Baudry au grand foyer de l’Opéra. Étude critique. Paris 1875.
8. J. W. Gomulicki, O „Trylogii włoskiej” Norwida. Wstęp w: C. Norwid, Trylogia włoska. Wyd. z autografu J. W. Gomulicki. Warszawa 1963.
10. J. K. Huysmans, Le Salon officiel de 1881. W: L’Art moderne. Paris 1883. Na stronie: https://archive.org/details/lartmodern00huys (data dostępu: 6 IV 2018).
11. E. Jünger, Szklane pszczoły. Powieść. Przeł. L. Czyżewski. Posł.: W. Kunicki, „Szklane pszczoły”. Nanotechnologia czy królestwo szatana? Kraków 2017.
12. Kalendarz życia i twórczości Cypriana Norwida. T. 1: 1821–1860. Oprac. Z. Trojanowiczowa, Z. Dambek, przy współudz. J. Czarnomorskiej. Poznań 2007.
13. A. Kowalczykowa, Rafael, czyli o stylu romantycznym. „Pamiętnik Literacki” 1982, z. 1/2, s. 199-223.
14. J. I. Kraszewski, Kartki z podróży 1858–1864. Warszawa 1866.
15. J. Lecomte, Venise ou Coup-d’œil littéraire, artistique, historique, poétique et pittoresque, sur les monuments et les curiosités de cette cité. Paris 1844.
16. A. Lisiecka, Z problemów historyzmu Cypriana Norwida na marginesie tomu 7 „Pism”. „Pamiętnik Literacki” 1959, z. 2, s. 331-421.
17. Manieryzm. Hasło w: J. Puzynina, T. Korpysz, Internetowy słownik języka Cypriana Norwida. Na stronie: http://www.slownikjezykanorwida.uw.edu.pl/index.php?podglad=&idh=117917 (data dostępu: 16 XII 2017).
18. R. Marini, Tout l’œuvre peint de Véronèse. Intr. S. Béguin. Trad. A. Corella. Paris 1968.
19. L. Nochlin, Realizm. Przeł. W. Juszczak, T. Przestępski. Warszawa 1974.
20. C. Norwid, list do A. Zaleskiego. W: Pisma wszystkie. T. 8: Listy. 1839–1861. Zebrał, tekst ustalił, wstęp, uwagi kryt. J. W. Gomulicki. Warszawa 1971.
21. C. Norwid, list do J. B. Wagnera. W: Pisma wszystkie. T. 10: Listy. 1873–1883. Zebrał, tekst ustalił, wstęp, uwagi kryt. J. W. Gomulicki. Warszawa 1971.
22. C. Norwid, list do K. Ruprechta. W: Pisma wszystkie. T. 9: Listy. 1862–1872. Zebrał, tekst ustalił, wstęp, uwagi kryt. J. W. Gomulicki. Warszawa 1971.
23. C. Norwid, O rzeźbiarzach florenckich (dziś żyjących). W: Pisma wszystkie. T. 7: Proza. Część druga. Zebrał, tekst ustalił, wstęp, uwagi kryt. J. W. Gomulicki. Warszawa 1973.
24. C. Norwid, Pisma wszystkie. T. 6: Proza. Część pierwsza. Zebrał, tekst ustalił, wstęp, uwagi kryt. J. W. Gomulicki. Warszawa 1971.
25. C. Norwid, Wita-Stosa pamięci estetycznych zarysów siedem. R. 1856. W: Pisma wszystkie. T. 3: Poematy. Zebrał, tekst ustalił, wstęp, uwagi kryt. J. W. Gomulicki. Warszawa 1971.
26. D. Pniewski, Między obrazem i słowem. Studia o poglądach estetycznych i twórczości literackiej Norwida. Lublin 2005.
27. Z. Przesmycki, komentarz do „Ad leones!” W: C. Norwid, Pisma zebrane. T. E. Wyd. Z. Przesmycki. Warszawa–Kraków 1911.
28. M. Sokołowski, Wenecja. Na stronie: http://nplp.pl/artykul/wenecja/2/ (data dostępu: 6 IV 2018).
29. Z. Stefanowska, Norwid – pisarz wieku kupieckiego i przemysłowego. W: Strona romantyków. Studia o Norwidzie. Lublin 1993.
30. W. Stróżewski, O możliwości sacrum w sztuce. W: Wokół piękna. Szkice z estetyki. Kraków 2002.
31. T. Temanza, Vita di Alessandro Vittoria. Venezia 1827.
32. Z. Trojanowiczowa, O „Ad leones!” raz jeszcze. W: Romantyzm. Od poetyki do polityki. Interpretacje i materiały. Wybór, red. A. Artwińska, J. Borowczyk, P. Śniedziewski. Kraków 2010.
33. K. Trybuś, Stary poeta. Studia o Norwidzie. Poznań 2000.
34. G. Vasari, Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów. Przekł., wstęp, objaśn. K. Estreicher. T. 7. Kraków 1988.
35. Vita di Alessandro Vittoria, scultore trentino. Composta dal B. Dei Giovanelli. Rifusa e accresciuta da T. Gar. Trento 1858. Na stronie: https://archive.org/details/bub_gb_2JIhuhW7SG8C(data dostępu: 16 XII 2017).
36. J. Winnicka-Gburek, Krytyka, etyka, sacrum. W stronę aksjologicznej krytyki artystycznej. Gdańsk 2015.
37. M. Wiszniewski, Podróż do Włoch, Sycylii i Malty. Wyd. 2. T. 1. Warszawa 1851.
38. K. Wyka, Cyprian Norwid. Poeta i sztukmistrz. Kraków 1948.
39. M. Zgórniak, Pędzel Tycjana. Francuscy malarze i krytycy XIX wieku wobec weneckiego Cinquecenta. Kraków 1995.

Zeszyt:

2

Strona pocz.:

115

Strona końc.:

132

Typ zasobu:

Tekst

Szczegółowy typ zasobu:

Artykuł naukowy oryginalny

Format:

application/octet-stream

Identyfikator zasobu:

0031-0514 ; 10.18318/pl.2019.2.7

Źródło:

IBL PAN, sygn. P.I.280 ; IBL PAN, sygn. P.I.30 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol ; eng

Prawa:

Prawa zastrzeżone - dostęp nieograniczony

Zasady wykorzystania:

Zasób chroniony prawem autorskim. Korzystanie dozwolone w zakresie określonym przez przepisy o dozwolonym użytku.

Digitalizacja:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Lokalizacja oryginału:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Dostęp:

Otwarty

×

Cytowanie

Styl cytowania: