Title:

Humanista jako czytający inaczej

Subtitle:

Ethos R. 28 Nr 1 (2015)

Creator:

Rembowska-Płuciennik, Magdalena ORCID

Date issued/created:

2015

Subject and Keywords:

interpretacja ; czytanie ; style czytelnicze ; empiryczne studia nad czytaniem

References:

1. Aldama F. L., What the Brain Sciences Might Tell Us about Our Making of and Engaging with Strange Fictions, „Style” 2013 vol, 37, no. 3.
2. Bolecki W., P. Urbańczyk, E – SSH Labs. Nowy typ międzynarodowej platformy współpracy, „Forum Akademickie” 2014 np. 4.
3. Bortolussi M., P. Dixon, Psychonarratology. Foundations for Empirical Study of Literary Response, Cambridge University Press, Cambridge 2003
https://doi.org/10.1017/CBO9780511500107
4. Carr N., The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains, W. W. Norton & Company, New York 2010.
5. Djikic M., K. Oatley, S. Zoeterman, On Being Moved by Art.: How Reading Fiction Transforms the Self, „Creativity Research Journal” 2009 no 21.
https://doi.org/10.1080/10400410802633392
6. Duncan S., Reading Circles, Novel and Adult Reading Development, Bloomsbury, London New York 2012
7. Hakemulder F., The Moral Laboratory: Experiments Examining the Effects of Reading Literature on Social Perception and Moral Self-concept, Benjamins, Amsterdam 2000
https://doi.org/10.1075/upal.34
8. Handbook of Reading Research, ed. by D. Pearson., vol. 1-3., Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah 1984-1996.
9. Herman D., Storytelling and the Sciences of Mind, MIT Press, Cambridge MA 2013.
https://doi.org/10.7551/mitpress/9547.001.0001
10. Hillis Miller J., O literaturze, tłum. K. Hoffmann, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2014.
11. http://news.stanford.edu/news/2012/september/austen-reading-fmri-090712.html (dostęp z dn. 18 XI 2014).
12. http://www.fhi.duke.edu/projects/interdisciplinary-working-groups/neurohumanities; https://globaled.duke.edu/Programs/Summer/Duke_Neurohumanities_in_Paris (dostęp z dnia 18 XI 2014)
13. http://www.ualberta.ca/~dmiall/reading/ (dostęp z dn. 18 XI)
14. Jarzębski J., Interpretacja w edukacji polonistycznej, w: Przyszłość polonistyki. Koncepcje – rewizje – przemiany, pod red. A. Dziadka, K. Kłosińskiego, F. Mazurkiewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, Paulson W., Literary Culture in a World Transformed: A Future for the Humanities, Cornell University Press, Ithaca 2001.
15. Johnson M., Znaczenie ciała, tłum. J. Płuciennik, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź 2015.
16. Kędra – Kardela A., Reading as Interpretation. Towards a Narrative Theory of Fictional Worlds Construction, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010.
17. Littau K., Theories of Reading: Books, Bodies and Bibliomania, Polity, Cambridge MA 2006.
18. Manguel A., A History of Reading, Flamingo, London 1997
19. Mar R., K. Oatley, Hirsch J., Exposure to Fiction versus Non-fiction, Divergent Associations with Social Ability and Simulation of Fictional Social Worlds, „Journal of Research in Personality” 2006 no 40.
https://doi.org/10.1016/j.jrp.2005.08.002
20. Mar R., K. Oatley, J. Peterson, Exploring the Link between Reading Fiction and Empathy, “Communications. The European Journal of Communication”,2009 no 34.
https://doi.org/10.1515/COMM.2009.025
21. Mar R., K. Oatley, The Function of Fiction is the Abstraction and Simulation of Social Experience, “Perspectives on Psychological Science”, 2008 no 13
https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00073.x
22. Markowski M. P., Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie” 2001 nr 5.
23. Miall D., D. Kuiken, On the Necessity of Empirical Studies of Literary Reading, „Frame. Utrecht Journal of Literary Theory” 2000 no 2-3.
24. Nycz R., Literatura: litery lektura. O tekście, interpretacji, doświadczeniu rozumienia i doświadczeniu czytania. Z dodaniem studium przypadku Wagonu Adama Ważyka, w: Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, 2012.
25. Nycz R., Od autora, w: tegoż, Poetyka doświadczenia. Teoria – nowoczesność – literatura, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa, 2012.
26. Oatley K., Such Stuff as Dreams. The Psychology of Fiction, John Wiley & Sons, Chichester 2011.
https://doi.org/10.1002/9781119970910
27. Płuciennik J., Procesy kognitywne a czytanie i zmysły, http://www.sensualnosc.ibl.waw.pl/pl/articles/procesy-kognitywne-a-czytanie-i-zmysly-656/ (dostęp z dn. 18 XI 2014).
28. Samuels J. S., M. L. Kamil, Models of the Reading Process, w: Handbook of Reading Research, ed. by D. Pearson vol. II, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah 1984-1996.
29. Slingerland E., What Science Offers Humanities, Cambridge University Press, Cambridge 2008.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511841163
30. Sławiński, J. O dzisiejszych normach czytania (znawców), w: tenże, Próby teoretycznoliterackie. (Szkice), Wydawnictwo PEN, Warszawa 1992.
31. Spiro R. J., A. Myers, Individual Differences and Underlying Cognitive Processes, w: Handbook of Reading Research, ed. by D. Pearson vol. II, Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah 1984-1996.
32. Stockwell P., Texture. A Cognitive Aesthetics of Reading, Edinburgh University Press, Edinburgh 2012.
33. The History of Reading, ed. by S. Townheed, R. Crone, K. Halsey, Routledge, London New York 2011
34. The Science of Reading, ed. by M. Snowling, Ch. Hulme, Blackwell Publishers, Malden 2005
35. Tracey D., L. Mandel Morrow, Lenses on Reading. An Introduction to Theories and Models, The Guilford Press, London New York 2012
36. van Peer W., F. Hakemulder, S. Zyngier, Muses and Measures: Empirical Research Methods for the Humanities, Cambridge Scholars Publishing, Cambridge 2007.
37. Vischer Bruns C., Why Literature? The Value of Literary Reading and What it Means for Teaching,
38. Waligóra J., Ani rytuał, ani karnawał… O interpretacji tekstu literackiego w szkole (ponadgimnazjalnej), Collegium Columbinum, Kraków 2014
39. Williford J., On the Brain, „Humanities” 2012 vol. 33, iss. 1.
40. Wolf M., Proust and the Squid. The Story and Science of the Reading Brain, Harper Collins Publishers, New York 2007.
41. Wolska D., Odzyskać doświadczenie. Sporny temat humanistyki współczesnej, Universitas, Kraków 2012.
42. Zasacka Z., Nastolatki i ich przyjemności czytania książek, w: Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku, pod red. M. Antczak, A. Brzuski-Kępy, A. Walczak-Niewiadomskiej, Wydawnictwo Naukowe UŁ, Łódź 2013.
https://doi.org/10.18778/7969-027-5.04
43. Zunshine L., Why We Read Fiction? Theory of Mind and the Novel, Ohio State University Press, Columbus 2006. Farner G., Literary Fiction. The Ways We Read Narrative Literature, Bloomsbury, New York London 2014.

Relation:

Ethos

Volume:

109

Issue:

1

Start page:

191

End page:

205

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł naukowy oryginalny

Language:

pol

Rights:

Domena Publiczna

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 4.0 Międzynarodowe] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Biblioteka Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk

Projects co-financed by:

Program Operacyjny Polska Cyfrowa, lata 2014-2020, Działanie 2.3 : Cyfrowa dostępność i użyteczność sektora publicznego; środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz współfinansowania krajowego z budżetu państwa ; Unia Europejska. Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: