Struktura obiektu
Tytuł:

Wychowanie patriotyczne w działalności oświatowej polskiej emigracji niepodległościowej na przykładzie Wielkiej Brytanii w latach 1945–1990

Inny tytuł:

Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku] R. 51 z. 2 (2019)

Twórca:

Jastrzębska-Golonka, Danuta ORCID

Współtwórca:

Institute of History of the Polish Academy of Sciences

Wydawca:

Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk

Miejsce wydania:

Warszawa

Data wydania/powstania:

2019

Opis:

p. 67-89 ; Summary in Polish and English ; 23 cm

Typ obiektu:

Journal/Article

Temat i słowa kluczowe:

Poland - emigration and immigration - 1945-1990 ; Polish people - education - abroad - 1945-1990 ; Polish schools - Great Britain- 1945-1990 ; National holidays - Poland ; national holidays celebration - Poland ; independence ; patriotic education

Abstrakt:

The article is devoted to the emigrant educational activity among Polish refugees in Great Britain after 1945. For Poles living outside the country patriotic education was one of the most important educational tasks shaping their national identity. The teaching of patriotism was based on the sharing of knowledge about Poland, its history and culture, especially through symbolic references to Polish tradition, including national holidays: 3 May and 11 November – not recognized by the socialist government in the country but celebrated abroad to preserve historical memory and national identity as well to struggle for Independent Poland.

Bibliografia:

Bober-Pełzowska M., Tuzimek J., Nauka czytania i pisania w elementarzach Mariana Falskiego, w: Problemy psychodydaktyki nauczania początkowego, red. M. Przetacznik-Gierowska, Warszawa 1992, s. 10–65.
Bogusławska A., Czy potrzebny jest nowy Elementarz?, „Wychowanie Ojczyste”, III–IV 1956, nr 3, s. 1–7.
Brańska E., Zapomniany autor Elementarza, „Wychowanie w Przedszkolu” 2005, nr 10, s. 13–17.
Chwastyk-Kowalczyk J., Polskie czasopisma emigracyjne wspierające edukację w Wielkiej Brytanii w latach 1946–2017, „Przegląd Historyczno-Oświatowy” 2017, nr 1–2, s. 133–153.
Dąbrowski J., Z rozważań o wychowaniu, „Wiadomości Nauczycielskie”, I–III 1946, nr 7–9, s. 2–5.
Gliński M., Marian Falski, autor kultowego „Elementarza” urodził się 130 lat temu, culture.pl, https://culture.pl/pl/artykul/marian-falski-autor-kultowego-elementarza-urodzil-sie-130-lat-temu (dostęp: 20 X 2018).
Jurek A., W czym tkwi fenomen Elementarza Falskiego, http://www.reedukacja.pl/default.aspx? action=view&item=586 (dostęp: 2 X 2018).
Kondracki T., Historia Stowarzyszenia Polskich Kombatantów w Wielkiej Brytanii 1946–1996, Londyn 1996.
Ludzińska K., Szkolnictwo polskie w Wielkiej Brytanii, „Studia Polonijne” (Lublin) 1983, t. VII, s. 127–150.
Paryż – Londyn – Monachium – Nowy Jork. Powrześniowa emigracja niepodległościowa na mapie kultury nie tylko polskiej, t. II, red. V. Wejs-Milewska, E. Rogalewska, Białystok 2016.
Pędrak A., Szkolnictwo polonijne w Wielkiej Brytanii i Irlandii, 2017, http://dx.doi.org/ 10.18778/8088-705-3.02 (dostęp: 18 IX 2018).
Radzik T., Historia Zrzeszenia Nauczycielstwa Polskiego za Granicą 1941–1991, Londyn 1999.
Radzik T., Polska diaspora w Wielkiej Brytanii, w: Polska diaspora, red. nauk. A. Walaszek, Kraków 2001, s. 149–166.
Radzik T., Szkolnictwo polskie w Wielkiej Brytanii po drugiej wojnie światowej, Lublin 1991.
Radzik T., Z dziejów społeczności polskiej w Wielkiej Brytanii po drugiej wojnie światowej (1945–1990), Lublin 1991.
Szczepański J.A., To był elementarz!, Nowiny24, https://nowiny24.pl/to-byl-elementarz/ar/ 5921087 (dostęp: 12 X 2018).
Zamecka-Zalas O., Pedagodzy – zasłużeni dla zachowania tożsamości narodowej Polaków na uchodźstwie po II wojnie światowej (na przykładzie organizacji Polska Macierz Szkolna), w: Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym, red. A. Ładyżyński, M. Piotrowska, M. Kasprzak, Wrocław 2017, s. 201–216.

Czasopismo/Seria/cykl:

Dzieje Najnowsze : [kwartalnik poświęcony historii XX wieku]

Tom:

51

Zeszyt:

2

Strona pocz.:

67

Strona końc.:

89

Typ zasobu:

Text

Szczegółowy typ zasobu:

Article : original article

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

0419-8824 ; 2451-1323 ; 10.12775/DN.2019.2.04

Źródło:

IH PAN, sygn. A.507/51/2 Podr. ; IH PAN, sygn. A.508/51/2 ; kliknij tutaj, żeby przejść

Język:

pol

Język streszczenia:

eng ; pol

Prawa:

Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license

Zasady wykorzystania:

Copyright-protected material. [CC BY-ND 4.0] May be used within the scope specified in Creative Commons Attribution BY-ND 4.0 license, full text available at: ; -

Digitalizacja:

Institute of History of the Polish Academy of Sciences

Lokalizacja oryginału:

Library of the Institute of History PAS

Dofinansowane ze środków:

Ministry of Science and Higher Education

Dostęp:

Open

×

Cytowanie

Styl cytowania: