@misc{Bereziński_Mirosław_Metody_2006, author={Bereziński, Mirosław and Inkielman, Michał (1937– ) and Wagner, Dariusz W.}, copyright={Creative Commons Attribution BY 4.0 license}, address={Warszawa}, journal={Raport Badawczy = Research Report}, howpublished={online}, year={2006}, publisher={Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk}, publisher={Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences}, language={pol}, abstract={W pracy szeroko przedyskutowano wady i zalety dotychczasowych metod oceniania kompetencji zawodowych nauczycieli. Na tym tle zaproponowano nową w stosunku do istniejących koncepcję procedury oceniania. Jej istotą jest potraktowanie procesu oceny nauczycieli jako wielokryteriaInego procesu decyzyjnego, z którym są związane ryzyko i nieokreśloność. Przeprowadzono krytyczną dyskusję czynników, które w różnych systemach edukacyjnych są przyjmowane jako cechy dobrego nauczyciela. Stwierdzono, że czynnikiem wiodącym nie powinna być formalna zgodność dorobku nauczyciela z obowiązującymi przepisami, lecz realne wyniki jego pracy, mierzone przede wszystkim jakością tych absolwentów szkoły, którzy wyszli spod jego ręki. Zwrócono uwagę, że stopień wiarygodności oceny zależy w dużej mierze od kompetencji członków zespołu oceniającego i w związku z tym zaproponowano iteracyjną metodę oceny kompetencji kandydatów do takich zespołów. Przeprowadzono analizę podstawowych metod podejmowania decyzji wieloosobowych pod kątem ich wykorzystania do oceny nauczycieli. Szczególny akcent położonona metody oparte na zasadzie porównywania parami, w tym na metodę maksymalnej wartości własnej. Ważnym wynikiem pracy jest zwrócenie uwagi, że ze względu na systemową unikatowość każdej placówki edukacyjnej, nie można stworzyć uniwersalnego systemu oceniania.}, title={Metody oceny i doboru kadry dydaktycznej}, type={Text}, URL={http://www.rcin.org.pl/Content/139730/PDF/RB-2006-43.pdf}, keywords={Szkolnictwo - zarządzanie, Zarządzanie, Szkolnictwo}, }