@misc{Łazor_Jerzy_Pierwsza_2021, author={Łazor, Jerzy}, editor={Instytut Historii Polskiej Akademii Nauk}, copyright={Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa-Bez utworów zależnych 4.0}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2021}, language={pol}, abstract={Francja była głównym sojusznikiem Drugiej Rzeczypospolitej, a zarazem kluczowym dla niej źródłem kapitału. Różnica sił między obydwoma krajami i francuskie inwestycje w polski sektor surowcowy i infrastrukturę powodowały imperialistyczne interpretacje wzajemnych stosunków gospodarczych w obydwu historiografiach. W tekście analizuję historię koncesji kolejowej, udzielonej w 1924 r. polsko-francuskiemu konsorcjum przez władze w Warszawie. Pokazuję, że nawet w ramach asymetrycznych relacji między krajami słabsza strona miała manewr negocjacyjny, a powodzenie przedsięwzięć francuskich firm niekiedy zależało od decyzji Warszawy.}, title={Pierwsza francusko-polska koncesja kolejowa z 1924 roku : przyczynek do relacji finansowo-gospodarczych Polski i Francji po I wojnie światowej}, type={Tekst}, URL={http://www.rcin.org.pl/Content/232464/PDF/WA303_269264_A52-KH-R-128-3_Lazor.pdf}, volume={128}, number={3}, journal={Kwartalnik Historyczny}, publisher={Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk}, keywords={koncesje kolejowe, dyplomacja gospodarcza, imperializm, Polska, Francja, okres międzywojenny, Polska - stosunki gospodarcze z zagranicą - Francja - 1900-1945, Francja - stosunki gospodarcze z zagranicą - Polska - 1900-1945, Polska -- sytuacja gospodarcza -- 1918-1945 [KABA], Transport kolejowy -- Polska -- 1900-1945 [KABA]}, }