@misc{Dziedzicki_Krzysztof._Autor_XV_2005, author={Dziedzicki, Krzysztof. Autor and Łebkowski, Andrzej. Autor and Śmierzchalski, Roman. Autor and Tobiasz, Marcin. Autor and Tomera, Mirosław. Autor}, copyright={Creative Commons Attribution BY 4.0 license}, address={Warszawa}, journal={Książka = Book}, howpublished={online}, year={2005}, publisher={Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk}, publisher={Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences}, language={pol}, abstract={Praca przedstawia system sterowania statkiem własnym na morzu, który ma zapewnić optymalne pokonywanie trasy przejścia pomiędzy portami, a gdy wystąpi sytuacja zagrożenia kolizyjnego, bezpieczne mijanie się statków. System ma zapewniać sterowanie w przypadku pokonywania przez statek własny akwenów o ograniczonym ruchu oraz ograniczonej widoczności . W systemie uwzględnia się warunki pogodowe oraz spotkane ograniczenia nawigacyjne o charakterze statycznym i dynamicznym. System ten łączy pracę dwóch technik komputerowych, algorytmów ewolucyjnych do wyznaczania optymalnej trasy przejścia dla statku własnego i sterowania rozmytego do kierowania statkiem po zadanej trasie.}, type={Text}, title={XV Krajowa Konferencja Automatyki : Warszawa, 27-30 czerwca 2005. t. 3 * Zastosowania techniczne - Część A Sterowanie statkami, pojazdami, lotem * System bezpiecznego i optymalnego sterowania statkiem na morzu}, }