@misc{Bereziński_Mirosław_Model_2005, author={Bereziński, Mirosław and Inkielman, Michał (1937– ) and Wagner, Dariusz W.}, copyright={Creative Commons Attribution BY 4.0 license}, journal={Raport Badawczy = Research Report}, address={Warszawa}, howpublished={online}, year={2005}, publisher={Instytut Badań Systemowych. Polska Akademia Nauk}, publisher={Systems Research Institute. Polish Academy of Sciences}, language={pol}, abstract={W pracy skonstruowano model matematyczny, wiążący wzajemnie ze sobą jako zmienne bądź parametry wymagania edukacyjne, długość etapu edukacji, charakterystykę zdolności pamięciowej ucznia lub studenta, długość czasu poświęconego przez każdego z nich na własną naukę i rozmaite formy zarządzania tym czasem (nauka systematyczna, uczenie się zrywami, uczenie się tylko tuż przed sprawdzianami, kolokwiami i egzaminami itp.). Kryterium modelowym jest minimalizacja nakładu czasu, który trzeba poświęcić, aby w danym okresie opanować wymagany zasób wiedzy. Dla ustale­nia uwagi rozważania są prowadzone w odniesieniu do kursu przedmiotowego, np. matematycznego, trwającego określoną liczbę tygodni i mającego zakończyć się zaliczeniem zajęć przez jego uczestników. Model ma postać liniowego niejednorodnego równania różnicowego. Pełni ono rolę ograniczenia w zadaniu minimalizacji własnego czasu nauki. Zadanie jest rozwiązane metodą mnożników Lagrange’a. Podana jest analityczna postać rozwiązania, która posłużyła do zdefiniowania pojęcia współczynnika rytmiczności uczenia się. Przeprowadzono numeryczne i analityczne badanie jego własności. Przedyskutowano wyniki i sformułowano podstawowe wnioski dotyczące wzajemnej zależności długości trwania kursu, rozkładu czasu uczenia się i zdolności zapamiętywania.}, type={Text}, title={Model sterowania czasem pracy własnej ucznia lub studenta}, URL={http://www.rcin.org.pl/Content/139686/PDF/RB-2005-44.pdf}, keywords={Nauczanie i uczenie się, Edukacja, Sterowanie czasem uczenia się, Współczynnik zapamiętywania, Czas trwania kursu}, }