Object structure
Title:

Obraz wsi i rolnictwa w polskich i angielskich podręcznikach do geografii = Image of countryside and agriculture in Polish and English geography textbooks

Subtitle:

Studia Obszarów Wiejskich = Rural Studies, t. 40

Creator:

Tobiasz-Lis, Paulina

Publisher:

PAN IGiPZ ; PTG

Place of publishing:

Warszawa

Date issued/created:

2015

Description:

24 cm

Type of object:

Książka/Rozdział

Subject and Keywords:

wyobrażenie ; wieś ; rolnictwo ; podręczniki szkolne ; podstawa programowa

Abstract:

W artykule podjęto problem prezentacji wsi i rolnictwa w podręcznikach szkolnych do geografii w dwóch krajach – Polsce i Anglii, które różnią zarówno główne założenia kształcenia geograficznego, jak i charakter oraz problematyka prac naukowych poświęconych obszarom wiejskim. To co łączy obydwa kraje, to fakt, iż zarówno w Polsce, jak i w Anglii obowiązkowa nauka geografii trwa zaledwie cztery lata i tylko w tym czasie doświadczenia szkolne są dla uczniów pewnym nośnikiem informacji na temat charakteru tej dyscypliny i przedmiotu jej badań. Analizowane w artykule podręczniki szkolne potraktowano jako przestrzenie reprezentacji środowiska geograficznego, które zgodnie z koncepcją H. Lefebvre (1974, 1991), podobnie jak inne media, pośrednio kształtują u odbiorców określone reprezentacje przestrzeni. Porównanie charakteru i treści dotyczących wsi i rolnictwa w podręcznikach do geografii w Polsce i w Anglii potwierdziło niedoskonałości polskiej edukacji geograficznej, która nie wykorzystuje w pełni możliwości, jakie stwarza dyscyplina, a stosowane rozwiązania nie podążają za dorobkiem geografii jako dyscypliny naukowej.

References:

1. Bański J., 2002, Geografia wsi – nowa dyscyplina badawcza polskiej geografii, Przegląd Geograficzny, 74, 3, s. 367–379.
2. Gallagher R., Parish R., Williamson J., Geog. 123, 3rd edition, Oxford University Press, Oxford.
3. Hillary M., Mickleburgh J., Stanfield J., 2004, Think Through Geography 1, 2, 3, Pearson Education Ltd., Essex.
4. Kop J., Kucharska M., Witek-Nowakowska A., 2009, Świat bez tajemnic. Klasa 1, 2, 3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa-Łódź.
5. Kop J., Kucharska M., Szkurłat E., 2012, Tylko geografia. Podręcznik – zakres podstawowy, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa-Łódź.
6. Lefebvre H., 1991 (1974), The production of space, Blackwell, Oxford.
7. Liszewski S., Suliborski A., 2005, Kształcenie geografów na poziomie akademickim w świetle aktualnej dyskusji o jedności geografii, [w:] J. Jania, A. T. Jankowski (red.), Wpływ rozwoju nauk geograficznych na proces kształcenia społeczeństwa oraz promocję wiedzy geograficznej w Polsce, Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk o Ziemi, Sosnowiec, s. 9–20.
8. Maik W., 2012, Przemiany geografii jako nauki i ich wpływ na system akademickiej edukacji geograficznej, [w:] Z. Podgórski, E. Szkurłat (red.) Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 2, Wybrane problemy akademickiej i szkolnej edukacji geograficznej, Łódź-Toruń, s. 15–25.
9. Malarz R., Szczypiński D., Szubert M., Wójtowicz M., 2010, Planeta Nowa, Klasa 1, 2, 3, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
10. Rose G., 2001, Visual Methodologies: An Introduction to Interpreting Visual Materials, 2nd edition, Sage.
11. Suliborski A., 2003, Region w nauczaniu geografii, Przegląd Edukacyjny, 2 (39), s. 2–12.
12. Tobiasz-Lis P., 2014, Personal experiences and images of places as the basis for teaching geography. Examples of Poland and England, [w:] E. Szkurłat, A. Głowacz (red.), Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 3, Edukacja geograficzna na świecie i w Polsce – wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 107–120.
13. Tobiasz-Lis P., 2014, Geografia percepcji. Osiągnięcia, problemy i perspektywy, [w:] W. Maik, K. Rembowska, A. Suliborski (red.), Podstawowe idee i koncepcje w geografii, t. 8, Dorobek polskiej geografii po konferencji w Rydzynie. Ocena Krytyczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2014, s. 127–142.
14. Tobiasz-Lis P., Wójcik M., 2014, Wyobrażenia przestrzenne mieszkańców wsi. Wykorzystanie metody odręcznych szkiców, Studia Obszarów Wiejskich, 35, s. 29–43.
15. Uliszak R., Wiedermann K., 2012, Oblicza geografii. Podręcznik dla szkół ponadgimnazjalnych, zakres podstawowy, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
16. Wójcik M., 2009, Społeczna geografia wsi, Czasopismo Geograficzne, 80, 1–2, s. 42–62.
17. Wójcik M., 2012, Geografia wsi w Polsce. Studium zmiany podstaw teoretyczno-metodologicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
18. National curriculum, Schools: statutory guidance and School and college qualifications and curriculum, Department of Education, 11.09.2013.
19. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27.08.2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Relation:

Studia Obszarów Wiejskich

Volume:

40

Start page:

169

End page:

179

Resource type:

Tekst

Detailed Resource Type:

Artykuł

Format:

Rozmiar pliku 1,5 MB ; application/pdf

Resource Identifier:

1642-4689 ; 10.7163/SOW.40.12

Source:

CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4488 ; CBGiOŚ. IGiPZ PAN, sygn. Cz.4489 ; click here to follow the link

Language:

pol

Language of abstract:

eng

Rights:

Licencja Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska

Terms of use:

Zasób chroniony prawem autorskim. [CC BY 3.0 PL] Korzystanie dozwolone zgodnie z licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 3.0 Polska, której pełne postanowienia dostępne są pod adresem: ; -

Digitizing institution:

Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk

Original in:

Centralna Biblioteka Geografii i Ochrony Środowiska Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN

Projects co-financed by:

Programme Innovative Economy, 2010-2014, Priority Axis 2. R&D infrastructure ; European Union. European Regional Development Fund

Access:

Otwarty

×

Citation

Citation style: